Toroidion-auton isä: Tavoitteena prosentti koko maailman markkinoista ja Linnan juhlat 2017

Pasi Pennanen haluaa auttaa nostamaan Suomen jaloilleen sähköauto Toroidionin myötä.

Suomalainen sähköauto Toroidion on tarkoitus saada tuotantoon ensi vuoden aikana. Hyperauton takana on suomalainen tiimi ja vaikka brändi onkin kansainvälinen, on auton tuotanto tarkoitus pitää Suomessa.

– Suomalaisuus on kansainvälisesti korkealle arvostettua. Siihen liittyy sellaisia arvoja kuten puhtaus, laatu ja teknologinen osaaminen, toteaa Toroidionin kehittäjä Pasi Pennanen.

– Tahtotila on pysyä Suomessa ja se koskee ihan kaikkea. Täällä on sellaista osaajakuntaa ja alihankintaverkostoa olemassa, joka palvelee sataprosenttisesti meitä.

Pennanen toteaa, että kun rahoitusjärjestelyt on saatu järjestettyä, voidaan keskittyä tuotantoon ja sen vaatimaan tuoteviimeistelykehitykseen. Rahoituksessakin ensimmäisellä kierroksella Toroidion tekee yhteistyötä kotimaisen toimijan kanssa, sillä rahoituksen järjestelijäksi on lupautunut Nordea.

Kun tuoteviimeistelykehitys saadaan maaliin, voidaan komponenttien valmistus aloittaa. Komponentit pitävät sisällään esimerkiksi uudenlaisia sähkömoottoreita ja niiden vaatimaa elektroniikkaa, akkuratkaisuita ja muita sähkölaitteita.

– Meidän superauton tekninen prototyyppikonsepti tullaan tuotteistamaan ja sinne nämä tekniset palikat menevät ensimmäisenä. On myös mahdollista, että ne menevät isoille ajoneuvovalmistajille aika nopealla vauhdilla, Pennanen maalailee mahdollisuuksia.

Sen lisäksi, että Toroidionin kehitys ja tuotanto keskitetään kotimaahan, on Suomella myös jotain annettavaa Pennaselle.

– Oma henkilökohtainen tavoitteeni on, että ainakin vuonna 2017 joulukuun kuudentena päivänä auto olisi Helsingissä ja hyvin lähellä presidentinlinnaa. Se voisi olla tuotantomallin virallinen julkistaminenkin.

Tavoitteena vallata yksi prosentti markkinoista

Pennanen toivoo, että Toroidion tulee valloittamaan yhden prosentin koko maailman henkilöautomyynnistä. Autoja myydään vuosittain noin 80 miljoonaa ja näin ollen tarkoitus olisi myydä Toroidioneja vuosittain 800 000.

– Se on pääomakysymys, ei se sen ihmeellisempää ole. Tarvitaan iso volyymi ja isoon volyymiin vaadittavat investoinnit.

Pennasella on automarkkinoiden valloittamiseen kova luotto ja hän seisoo tuotteensa takana.

– Meidän voimalinjatekniikkamme on ratkaistu teknisesti tavalla, joka poikkeaa merkittävästi nykyisistä sähköautotekniikoista. Siinä on paneuduttu ongelmakohtiin ja heikkouksiin, joita yleensä on ja ne on ratkaistu. Näin ollen se on ylivertainen soveltuvuuksiltaan.

Lue myös:

    Uusimmat