Suomeen laskeutunut Polestar pyllistää vanhanaikaiselle autokaupalle ja välikäsille: "Täällä ei enää tarvita kravatteja tai lasipalatseja autojen myymiseen"

Volvon siipien suojassa toimiva Polestar-sähköautobrändi on pian täällä. Polestar 2:n asiakaskoeajot käynnistyvät huhtikuun aikana, ja asiakastoimitukset lokakuun puolivälissä. Kysyimme yhtiön Suomen-johtajalta, mistä uudessa automerkissä oikein on kyse.

Polestarin tarina alkoi Volvon moottoriurheilutallina. Sittemmin se on ollut Volvon suorituskykyisimpien tuotantomallien lisänimenä, mutta tätä nykyä kyseessä on myös oma automerkkinsä.

Suorituskyvyltään urheilullisiin, muotoilultaan minimalistisiin ja teknologialtaan edistyksellisiin sähköautoihin keskittyvän Polestarin omistavat puoliksi Volvo sekä Volvon kiinalainen emoyhtiö Geely.

Vaikka taustalla oleva autojätti tuokin uudelle yhtiölle turvaa, ei Polestar aio roikkua Volvon helmoissa kiinni. Se on perustanut Englannin Coventryyn oman tutkimuskeskuksensa, jossa se pääsee keskittymään omien teknisten kehitysaskeleidensa ottamiseen. Autot valmistetaan sen omissa tuotantolaitoksissa Kiinassa.

Automyyjästä maajohtajaksi

Uutisoimme viime joulukuussa Polestarin tekevän tuloaan myös Suomeen.

Tuolloin yhtiölle etsittiin maajohtajaa, jonka ensimmäinen tehtävä on kaikkea muuta kuin helppo: Huolehtia, että uusi sähköautobrändi saa Suomessa mahdollisimman mutkattoman alun.

Tehtävään valittu Tommi Luopajärvi hyppäsi Polestar Automotive Finlandin ohjaksiin maaliskuun alussa. Polestar Automotive Finland on sataprosenttisesti Polestarin omistama yhtiö.

Luopajärven ura autoalalla käynnistyi Volvo- ja Renault-myyjänä vuonna 2006, minkä jälkeen tie vei maahantuonnin pariin Nissanille ja askel kerrallaan pomoportaassa ylemmäs. Viimeiset kolme vuotta Luopajärvi on johtanut Suomen Nissania.

– Koen, että tämä oli ainutlaatuinen mahdollisuus päästä tekemään jotain uutta autokaupan parissa. Rakentaa organisaatio tyhjästä, myydä autoja perinteisestä poikkeavalla tavalla ja tarjota moderni ja sujuva asiakaskokemus, Luopajärvi kertoo.

Tyhjästä on todellakin lähdetty, sillä Polestar Automotive Finland työllistää tällä hetkellä vain kaksi henkilöä; Luopajärven lisäksi viestintäjohtaja Johanna Launeen, joka aloitti tehtävässään tällä viikolla.

Polestarin Suomen-toiminnot on tällä hetkellä keskitetty Volvon tiloihin Vantaan Kaivokselaan, mutta tarkoituksena on löytää ihan oma pysyvämpi koti lähitulevaisuudessa.

Ei tavallista autokauppaa

Polestarin erikoisuutena on sen perinteiselle autokaupalle pyllistävä myyntikonsepti. Polestar myy autonsa itse ilman välikäsinä toimivia jälleenmyyjiä – siis samaan tapaan kuin Tesla – ja kaikki varsinainen myynti tapahtuu netissä.

Polestar nojaa alkuvaiheessa vahvasti Volvon myynti- ja huoltoverkostoon, mutta sen omia esittelytiloja suunnitellaan jo Suomeenkin. Joillain markkinoilla, joissa Polestar on jo lanseerattu, autoja myydään sen omista galleriamaisista tiloista, jotka sijaitsevat kaupunkien keskustoissa ja shoppailukatujen varsilla muotikauppojen tapaan.

Tarkoituksena on, että autokauppaan voi poiketa muun ostosreissun lomassa ja ilman perinteisten automyyjien aiheuttamaa painetta.

Tavoitteena on tarjota asiakkaille stressitön ympäristö, jossa valmistajan tuotteisiin voi tutustua omassa rauhassa. Palvelua toki on tarjolla, mutta mitään ei tyrkytetä.

– Mielestäni Suomessa ei enää tarvita kravatteja tai lasipalatseja autojen myymiseen. Hyvät toimivat tilat kuitenkin tarvitaan, jotta voimme palvella asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla asiakkaan tarpeiden mukaisesti. Olemme juuri käynnistelleet toimintaamme ja suunnittelu on kovassa vauhdissa, Luopajärvi sanoo.

– Me haluamme antaa asiakkaillemme mahdollisuuden tutustua autoihimme asiakkaan omilla ehdoilla. Ostoprosessimme tapahtuu verkossa ja esittelytilamme pyrkii ainoastaan tukemaan verkossa tapahtuvaa asiakaskokemusta. Esittelytilamme eivät ole varsinaisesti autokauppoja. Niissä ei ole automyyjiä, vaan pikemminkin tuoteasiantuntijoita, Luopajärvi kuvailee.

Suomessa Polestarin myyntikonsepti on mahdollisesti riippuvaisempi Volvosta kuin brändin päämarkkinoilla – ainakin aluksi. Luopajärvi ei nimittäin vielä tässä vaiheessa halunnut vahvistaa, tullaanko muun muassa Tukholmassa, Göteborgissa ja Oslossa toimivia Polestar Space -tiloja näkemään Suomessa.

Mikä erottaa Polestarin Volvosta?

Volvo ilmoitti hiljattain luopuvansa polttomoottoriautojen valmistuksesta ja myynnistä vuoteen 2030 mennessä. Millaiseen rakoon se jättää Volvon omistaman sähköautobrändin, kun kumpikin keskittyy sähköautoihin?

Luopajärven mukaan Volvolla ja Polestarilla on omat selkeät identiteettinsä, joten tilaa on molemmille.

– Polestarin filosofiana on erottua muista ottamalla kaikin mahdollisin tavoin huomioon kestävä kehitys ja ympäristö. Volvo on ehkä enemmän perhekeskeinen tuotemerkki, kun taas Polestar on individualistinen ja kuljettajaan keskittynyt suorituskykyinen brändi.

Sähköauto ei ole automaattinen ekoteko

Vaikka sähköautoissa ei ole pakoputkea, joka päästäisi ilmoille myrkyllisiä pakokaasuja, ei niiden valmistaminen ole sen vihreämpää puuhaa kuin perinteisten polttomoottoriautojenkaan.

Itse asiassa yhden sähköauton ja etenkin sen akuston valmistaminen saastuttavat paljon enemmän kuin keskiverron bensa-auton valmistaminen.

Polestar on laskenut, että yhden Polestar 2:n valmistus synnyttää 26 tonnia hiilidioksidipäästöjä.

Tämä on merkittävästi enemmän kuin ne 14 tonnia, jotka polttomoottoriverrokki Volvo XC40:n tuottaminen aiheuttaa, mikä johtuu pitkälti akustosta.

Auton lataamiseen käytettävän sähkön valmistustavasta riippuen, on Polestar 2 vastaavaa polttomoottoriautoa ekologisempi 50 000–112 000 kilometrin ajon jälkeen. Se, onko kyseessä "vasta" vai "jo", riippuu monesta asiasta.

Vaikka sähköauton elinkaaripäästöt yleensä jäävätkin lopulta tavallista bensa-autoa pienemmäksi, pyrkii Polestar täyteen läpinäkyvyyteen myös autojensa valmistuksesta aiheutuvien päästöjen suhteen.

– Autovalmistajat eivät ole tähän asti kertoneet kuluttajille selvästi tuotteidensa ympäristövaikutuksia, Polestarin toimitusjohtaja Thomas Ingenlath kertoi viime syksynä.

– Pystymme parempaan. Meidän täytyy olla rehellisiä, vaikka tulokset olisivatkin epämiellyttäviä, hän jatkoi.

Polestar ilmoitti aiemmin tällä viikolla tuovansa markkinoille täysin hiilineutraalin auton vuoteen 2030 mennessä.

Sähköautojen yleistyminen palvelee kaikkia toimijoita

Yksi osa Polestarin missiota on vauhdittaa sähköisen liikkumisen yleistymistä.

Vaikka Polestar 2:sta povataankin haastajaa nimenomaan Tesla Model 3:lle, on Polestar jo aiemmin ilmoittanut keskittyvänsä omaan juttuunsa.

– Mitä enemmän teillämme liikkuu täyssähköautoja, sitä nopeammin myös niihin liittyvä infrastruktuuri kehittyy, Luopajärvi sanoo.

Luopajärven mukaan Suomen automarkkinat sekä asiakkaat ovat jo valmiita siirtymään suurissa määrin täyssähköautoiluun, sillä kiinnostus on suurta ja kovassa kasvussa.

Töitä on kuitenkin vielä tehtävänä, jotta sähköautot saadaan suurten massojen ulottuville.

– Mielestäni valtion kannustetoimet ovat vielä riittämättömät, jotta ne tukisivat maamme päästövähennystavoitteita ja autokannan uusiutumista.

Lue myös:

    Uusimmat