Suomalainen sähköinen superauto Toroidion julkistettiin keväällä 2015. Nyt auton sähkömoottorin patentti- ja hyödyllisyysmallihakemus on tullut julkiseksi.
Toroidionin moottoritekniikan toiminnan kulmakivenä on suuren virran ja jännitteen sijasta useammat pienet virrat ja sen kautta matala jännite. Matala jännite on turvallisuuden kannalta tärkeä tekijä.
Toroidionissa on yksi sähkömoottori sen jokaista pyörää kohden. Auton iso akusto on jaettu pieniin matalan jännitteen moduuleihin, ja useita niistä käytetään kunkin moottorin virtalähteenä.
Auton moottorin hyödyllisyysmallin idea liittyy sen käämeihin. Tavallisen kolmivaihesähköä käyttävän moottorin kehällä käämit saavat sähkönsä yhdestä ja samasta akkumoduulista, yhden tehoa säätävän muuttajan kautta. Toroidionin moottori on muuten samanlainen, mutta siinä on useita erillään toimivia käämejä, jotka saavat virtansa omista akkumoduuleistaan.
Useat akut ja muuttajat pitävät virrat ja jännitteen matalana. Yksinkertaiseen keksintöön ei ole tarvittu edes uutta teknologiaa.
Lähde: Tekniikan Maailma