Valtteri Bottas ei tehnyt Monacon GP:ssä mitään väärin, mutta silti hänen kilpailunsa päättyi musertavaan pettymykseen. Siitä huolimatta Bottas esiintyi tv-haastattelussa äärimmäisen kypsästi ja ryhdikkäästi.
KISARAPORTTI: Max Verstappen ja Red Bull MM-sarjan kärkeen! Valtteri Bottaksen F1-kisa täysin poskelleen – Monacon GP:n tulokset ja MM-pisteet
SEURANTA: Valtteri Bottaksen kisa päättyi katastrofiin, Max Verstappen valloitti Monacon GP:n – MTV seurasi
Bottas oli 30 kierroksen jälkeen kilpailussa toisena, viiden sekunnin päässä Red Bullin Max Verstappenista, kun Mercedes otti hänet varikolle vaihtamaan pehmeät renkaat koviin renkaisiin, joilla oli tarkoitus ajaa kilpailun loppuun asti.
Varikkopysähdys meni täysin poskelleen. Mercedeksen mekaanikot yrittivät minuutin ajan irrottaa oikean etupyörän mutteria, joka ei kuitenkaan hievahtanutkaan, sillä se oli kulunut niin, että pulttipyssy pyöri tyhjää.
Bottas nousi autostaan, paiskasi toisen hanskan kädestään ja meni FIAn pilttuuseen hetkeksi keräämään ajatuksiaan. Pian tämän jälkeen hän vetäytyi kypärä yhä päässään Mercedeksen tiloihin.
– En voinut uskoa, mitä tapahtui. Tuntuu yhä oudolta, että muut kilpailevat ja minä olen täällä, Bottas sanoi hetkeä myöhemmin tv-haastattelupisteellä.
– Mutta niin vain kävi. Iso virhe meiltä tallina. Meidän täytyy oppia siitä. Oliko se inhimillinen vai tekninen virhe, sillä ei ole mitään väliä. Täytyy löytää ratkaisu. Jos se oli inhimillinen virhe, meidän täytyy tukea sitä, jolle se tapahtui. Meidän täytyy oppia tästä. Se on päällimmäinen ajatus. Toki olen myös erittäin pettynyt.
Sekunnit paikallaan seisovassa autossa tuntuivat pitkiltä.
– Aloin laskea, että nyt menetimme ehkä sijoituksen (Carlos) Sainzille, sitten (Lando) Norrisille… Sitten siinä kesti niin kauan, etten voinut uskoa sitä todeksi. Minulle ei ole tainnut koskaan käydä niin, että kilpailuni päättyy varikkokäyntiin. Todella outo tunne.
Kolmannesta ruudusta kisan aloittaneen Bottaksen asetelmat kohenivat entisestään ennen starttia, kun aika-ajoissa paalupaikan lunastanut Ferrarin Charles Leclerc joutui jättämään hajonneen vetoakselin vuoksi kilpailun kokonaan väliin.
Bottaksella oli siis edessään tyhjä ruutu, mutta vaikka hän lähti valojen sammuttua terävästi liikkeelle, Verstappen onnistui peittämään hänen ohitusyrityksensä.
– Startti oli hyvä. Max puolusti, ja minun täytyi nostaa. Vauhtini oli hyvää, mutta Red Bullilla kesti pehmeät renkaat paremmin. Max pystyi tekemään eroa stintin edetessä. Vasen eturenkaani alkoi kulua.
– Kova rengas olisi varmaan toiminut hyvin, mutta olisi ollut vaikea haastaa voitosta. Olisimme silti yrittäneet.