Toyotan rallitallin walesilaiskuljettaja Elfyn Evans piipahti tällä viikolla testaamassa Keski-Suomessa.
Evans on rallin MM-sarjan ehkä suurin ennakkosuosikki tällä kaudella, mutta kausi 2022 ei saanut parasta mahdollista starttia walesilaisen osalta, kun Monte Carlossa tuloksena oli ulosajo. Evans sai mukaansa Monacosta vain Power Stage -erikoiskokeen neljä pistettä.
Toyota-tähti kuitenkin korostaa, että paineita on turha ottaa hartioilleen.
– Aina on paineita, kun kilpaillaan huipputasolla. Eihän tuo minun aloitukseni ollut paras mahdollinen, mutta pitää muistaa, että se oli vasta ensimmäinen kisa, Evans sanoo MTV Urheilulle.
– Toisaalta taas, jos katsoo viime kautta, niin vaikutukset olivat aika isot, mitä "Seb" (Sebastien Ogier) pystyi tekemään voittamalla alkukaudesta kisoja ja minä taas olin aina toinen. Siinä mielessä olisi tärkeintä saada aina maksimitulos aikaiseksi.
LUE JA KATSO MYÖS: Esapekka Lappi väläytti huippuvauhtiaan – katteetkin saivat kyytiä
Evans on viettänyt kaksi vuotta varsin suomalaisvetoisessa Toyotan rallitallissa. Jyväskylä ja sen ympäristön testitiet ovat tulleet tutuiksi.
– Olen todella nauttinut ajastani tallissa. Tykkään myös viettää aikaa täällä Suomessa, mikä on tietenkin tässä tallissa ihan tärkeä juttu, Evans naurahtaa.
Tallipäällikkö Jari-Matti Latvala saa Evansilta pelkkiä kehuja.
– Jari-Matti on varmasti intohimoisin kaveri rallin suhteen, mitä tiedän. Hän on elänyt ja hengittänyt rallia koko elämänsä. Näiden kaikkien vuosien jälkeen hänen intonsa on jopa vain kasvanut entisestään. On tärkeää, että tiimissä on noin intohimoinen kaveri. Se puskee meitä kaikkia eteenpäin.
Kaudeksi 2022 MM-sarjaan saatiin uudet hybriditeknologialla toimivat Rally1-autot. Evans on päässyt uuteen autoon sinuiksi kohtuullisen nopeasti.
– Olen päässyt koko ajan paremmin sisään uuden auton filosofiaan. Ajaminen alkaa jo tulla ihan luonnostaan. Eikä kyse ole vain hybridiyksiköstä, vaan ylipäätään koko auto on ihan erilainen kuin edeltäjänsä. Hybridin lisäksi on pitänyt totutella todella moneen asiaan, Evans toteaa.
LUE JA KATSO MYÖS: Kalle Rovanperältä vauhdikasta kyytiä – näin suomalaistähti kiidätti Toyotan uutta rallitykkiä lumella
Rally1-autosta puuttuu aktiivinen keskilukko ja myös aerodynamiikka ja joustovaraa on vähennetty. Jokaisen tallin kuljettajat valitsevat koko kaudeksi yhteiset tasauspyörästön lukot eteen ja taakse. Näillä lukoilla ajetaan sekä asvaltilla että lumella ja soralla. Pieniä säätöjä voi tehdä, mutta isommat muutokset vaativat sitten jo järeitä toimenpiteitä.
– Testeissä on nyt vähemmän työkaluja saatavilla auton säätöjen suhteen. Testit ovat silti joka kerta erittäin tärkeät. Uudessa autossa tietyt jutut ottavat nyt enemmän aikaa, jotta ne saa toimimaan kunnolla, Evans ruotii.
– Tavallaan voi ajatella niin, että jos haluat muutoksia autoon, sinun on vaihdettava enemmän isoja, tärkeitä osia kuin ennen. Aiemmin lukkoja säätämällä pystyi tekemään merkittäviä asioita autoon.
Katso ylälaidan videolta Evansin menoa Keski-Suomen lumilla.