WRC-tähden arvio: tähän asiaan voi ratketa jopa ensi kauden maailmanmestaruus – "Ei tule olemaan helppoa"

2:05img
Julkaistu 26.10.2021 14:47
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Rallin MM-sarjassa ensi kaudella käyttöön otettavat Rally1-hybridiautot eroavat nykyisistä WRC-autoista niin merkittävällä tavalla, että ensi kauden nokkimisjärjestystä on täysin mahdotonta ennakoida.

LUE MYÖS: Rallin MM-sarjaan astuu voimaan merkittävä muutos – Kalle Rovanperä ja Jari-Matti Latvala kertovat mullistuksesta

LUE MYÖS: MM-rallin muutoksiin liittyy Jari-Matti Latvalan kannalta kiehtova näkymä – Sébastien Loeb aloitti vallankumouksen, joka vaikuttaa yhä: "Siihen kiinnitettiin huomiota aika tavalla"

Autojen aeroynamiikkaa, jousitusta ja voimansiirtoa yksinkertaistetaan huomattavasti. Kaikki nämä muutokset yhdessä uuden hybridivoimanlähteen kanssa johtavat monien kuljettajien mielestä suurimpaan ajotyylin muutokseen, mitä MM-sarjan historiassa on koskaan nähty.

Jari-Matti Latvala on jo pitkään puhunut siitä, että ensi kaudella autoja aletaan viedä taas nykyistä enemmän sivuluisussa. Koska ajaminen on tulee olemaan huomattavasti lähempänä nykyisiä R5-autoja kuin WRC-autoja, esimerkiksi Kalle Rovanperä on iloinnut siitä, että toisin kuin monilla muilla MM-sarjan kärkimiehillä, hänellä on kokemusta R5-autoista vain parin vuoden takaa.

Viimeiset kolme vuotta Hyundailla osan MM-ralleista ajanut Craig Breen solmi vastikään kaksivuotisen sopimuksen M-Sportin kanssa, ja hän on päässyt testaamaan tallin uutta Ford Puma Rally1 -ajokkia melko kattavasti.

Breenin arvio on, että uusi hybridivoimanlähde ja ennen kaikkea taito hyödyntää siitä irtoavia lisätehoja oikealla tavalla on ensi kaudella sittenkin se kaikkein keskeisin asia, joka ratkaisee sen, kuka pärjää ja kuka ei. 

–  Kyse on siitä, että pitää ymmärtää, miten akkua saa ladattua. Kun ajaa ralliautoa 200 kilometriä tunnissa, se vie ainakin omalla kohdallani kaiken aivokapasiteetin. Ensi kaudella meidän täytyy ajaa sitä samaa vauhtia ja löytää paikkoja, joissa ladata akkua lisätehoja varten. Tämä ei tule olemaan helppoa, Breen sanoi Dirtfish-sivuston David Evansille.

– Se, että sopeutuu siihen nopeasti ja pääsee nopeasti kiinni normaaliin ajorytmiin ilman ylimääräistä ajattelua, on ensi kaudella ratkaisevaa.

Breenin Hyundai-vuosien tallikaverin Thierry Neuvillen mukaan vielä on liian aikaista esittää arvioita siitä, mitä ensi kaudella tulee tapahtumaan. Neuville on ollut julkisuudessa yksi kriittisimmistä, jopa kaikkein kriittisin, ensi kauden uudistuksia kohtaan, eivätkä hänen mielipiteensä ole muuttuneet miksikään.

– Monet asiat hybridijärjestelmässä eivät toimi niin kuin niiden pitäisi toimia. Akkua pitää ladata jarrutuksessa, että lisätehoa voi sitten käyttää kiihdytyksessä. Jos jarrutuksessa ei saa riittävästi virtaa, mutkan ulostulossa ei ole käytettävissä lisätehoa. Tämä tekee kaikesta epäjohdonmukaista ja vaikeasti ennustettavaa.

– Toisaalta jos jarrutuksessa saa virtaa, mutta kiihdytyksessä jalka lipsahtaa kaasupolkimelta, menettää kaiken käytettävissä olleen lisätehon. Auton ajaminen on erittäin epäjohdonmukaista. Se on kuin Formula E -ajamista rallitiellä.

Tuoreimmat aiheesta

Ralli