Toyotan rallitallin tavoitteena on päästä testaamaan uuden sukupolven Rally1-autoa kesään mennessä.
MM-sarjassa otetaan ensi kaudella käyttöön hybridivoimanlähteet, joiden hybridipaketin toimittaa kaikille talleille yksi ja sama valmistaja, saksalainen Compact Dynamics, jonka rakentamat järjestelmät ovat jo käytössä muun muassa Formula 1:ssä ja Formula E:ssä sekä WEC-sarjassa.
Toyota rakentaa hybridivoimanlähteen ympärille uutta rallitykkiä, joka perustuu viime vuonna esiteltyyn, Toyotan ralliprojektin pohjalta rakennettuun GR Yaris -autoon.
Tallin teknisen johtajan Tom Fowlerin mukaan uusi auto on pääosin vielä suunnitteluvaiheessa, mutta valmistustöitäkin on jo tehty.
– Ajamme ensin joitakin testejä autolla, jossa on vain muutamia vuoden 2022 osia. Näiden testien jälkeen odotamme saavamme uuden auton, koko paketin, ajettavaksi kesään mennessä, Fowler sanoo Autosportin mukaan.
Tallipäällikkö Jari-Matti Latvalan mukaan ensimmäisen vaiheen testeistä vastaa testikuljettaja Juho Hänninen. Myöhemmässä vaiheessa, kun ensi kauden auto on saatu ajovalmiuteen, testaamiseen osallistuvat Latvalan mukaan myös tallin kilpakuljettajat Sébastien Ogier, Elfyn Evans ja Kalle Rovanperä.
Ogierin on määrä lopettaa uransa tämän vuoden jälkeen, mutta Latvalan mukaan Ogierin osallistuminen testeihin olisi tallille hyödyksi.
– Sébastien on voittanut mestaruuksia eri automerkeillä, ja hän on 7-kertainen mestari. Hänellä on tietoa ja taitoa. Niiden hyödyntäminen ja hänen mielipiteensä on meille äärimmäisen tärkeää.
– Ensimmäisissä testeissä, jotka Juho ajaa, auto täytyy saada sille tasolle, että kaikki toimii ja konsepti on kunnossa. Hienosäätö voidaan sitten toteuttaa kilpakuljettajien kanssa.
Latvala myöntää, että haluaisi itsekin päästä uuden auton rattiin. Hänen edeltäjänsä Tommi Mäkisen tiedetään testanneen Toyotan nykyistä Yaris WRC:tä paljonkin sen kehitysvaiheessa.
– En usko, että testaan itse kovinkaan paljon, mutta olen sanonut, että haluaisin kokeilla autoa jossain vaiheessa, jotta saisin ymmärryksen ja käsityksen siitä, missä olemme verrattuna aiempaan, vuosina 2017–2019 Toyotalla kilpaa ajanut Latvala sanoo.
– Olen ajanut erilaisia autoja viimeisten 20 vuoden aikana, joten haluaisin tietää, minkälainen tulevaisuuden auto on. Saisin myös ymmärrystä siitä, mitä kuljettajat puhuvat antaessaan teknistä palautetta.
Myös M-Sportin tiedetään kehittävän parhaillaan uutta Rally1-autoaan. Kolmannen nykyisen WRC-tallin, Hyundain, suunnitelmista ei tällä hetkellä ole tietoa.