Toyotan MM-rallitallilla on Rally1-autoonsa valmiina isompi päivitys, mutta talli on päättänyt siirtää sen käyttöönoton reilusti ensi vuoden puolelle.
LUE MYÖS: Hyundai kasaa kovia panoksia MM-ralliin – Jari-Matti Latvala vastaa haasteeseen: "Olemme valmistautuneet"
LUE MYÖS: Tähän kehityskohtaan Kalle Rovanperän dominointi tiivistyy – Jari-Matti Latvalalta kova vertaus legendoihin
Autojen kehitystyö on rallin MM-sarjassa paitsi vaikeaa myös aikaavievää. Tästä pitävät huolen säännöt, jotka rajoittavat paitsi testaamista myös sitä, montako isompaa päivitystä autoon saa vuoden aikana tehdä.
Ensi vuonna niin sanottuja luokitusjokereita saa käyttää vain kaksi, kun niitä tänä vuonna oli käytössä vielä kolme.
Kolmannen peräkkäisen tuplamestaruuden jo varmistaneen Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler kertoo Dirtfish-sivustolla, että Toyotalla on tällä hetkellä valmiina päivitys, joka tuodaan autoon vasta kevätkaudella 2024.
Ennen sitä ohjelmassa ovat sekä Monte Carlo -ralli että Ruotsin ralli.
– Meillä on vaihtoehtoja, joista yksi on valittu. Se tuodaan autoon todennäköisesti ensi kauden kolmannessa tai neljännessä osakilpailussa.
Kauden kolmas osakilpailu ajetaan maaliskuussa Keniassa, neljäs huhtikuussa Kroatiassa.
– Olemme aika tyytyväisiä tilanteeseemme Monte Carloa ajatellen. Se on vaikea ralli, johon emme lähde muuttamaan mitään vaan keskitymme löytämään autoihin oikeat renkaat.
– Sen jälkeiseen aikaan meillä on valmiina päivitys, jonka pitäisi olla aika kiva. Olemme testanneet sitä jo jonkin aikaa.
Toyota pääsee uuteen kauteen sikäli hyvistä lähtökohdista, että sen Rally1-auto on osoittautunut tämän ja viime vuoden aikana paitsi sarjan nopeimmaksi myös kestävimmäksi. Tarvetta isoille muutoksille ei sinällään siis ole, vaikka toisaalta Toyotan kovimman haastajan Hyundain tiedetään lähtevän ensi kauteen erittäin nälkäisenä.
Edellisen isomman päivityksen Toyota toi autoonsa kesällä ennen heinäkuussa ajettua Viron MM-rallia. Kyseinen päivitys liittyi moottorin suorituskykyyn.
Tulevasta päivityksen sisällöstä Fowler ei hiisku sanaakaan, mutta kertoo sen syntyneen tallin Rally1- ja Rally2-projektien onnistuneena yhteistyönä.
– Olen tyytyväinen siihen, miten suunnitteluosastomme toimii. He ovat vastuussa myös uudesta Rally2-autosta. Päätimme toimia näin siksi, että projektit hyödyttäisivät toisiaan mahdollisimman paljon, ja itse asiassa tuleva päivitys liittyy siihen, mitä opimme Rally2-auton kehitystyössä.
– Kyse on siis hienosta Rally2-autoon liittyvästä työstä, joka oli siirrettävissä myös Rally1-autoon. Siinä mielessä nämä kaksi projektia etenevät hienosti yhdessä.
MM-rallikausi 2023 päättyy ensi viikolla Toyotan kotikilpailuun Japanissa.