Tänä viikonloppuna järjestettävälle Ruisrock-festivaalille on enää hajalippuja jäljellä. Loppuunmyydyt kolmen tai kahden peräkkäisen päivän liput vaihtavat omistajaa Ruisrockin Facebook-sivuilla huimaan hintaan. Trokaus herättää ärtytystä festivaalikävijöissä, mutta ei ole mieluisaa festivaalijärjestäjällekään.
Tällä hetkellä kolmen päivän lippu perjantaista sunnuntaihin kerää yli 300 euron tarjouksia. Ruisrockin sivujen mukaan alkuperäinen hinta samaiselle lipulle on ollut 135 euroa.
Lipun välittäjä tekee siis noin 120 prosentin myyntivoittoa myydessään alun perin 135 euroa maksaneen lipun 300 eurolla. Fiksu trokari olisi esimerkiksi voinut ostaa neljä kappaletta kolmen päivän lippuja etukäteen 540 eurolla, myydä niistä kaksi pois lippujen loppumisen jälkeen 300 euron kappalehintaan, ja tienata samalla takaisin kaikki sijoittamansa rahat. Esimerkin trokari jäisi operaatiossa voitolle kaksi Ruisrock-lippua ja lisäksi 60 euroa.
Moninkertaiset hinnat vain loppuunmyytyjen keikkojen ongelma
Tapahtumalippujen jälleenmyynti ei ole uusi ilmiö, ja ennen sitä on saattanut esiintyä jopa enemmän, kertoo Provinssi-festivaalin tiedottaja Johannes Kinnunen. Kinnunen on myös ollut mukana järjestämässä Ruisrock-festivaalia ja lukuisia yksittäiskeikkoja.
– Trokaus on vain loppuunmyytyihin keikkoihin liittyvä ilmiö. Ennen sitä oli jopa enemmän, kun keikkoja oli vähemmän ja ne myytiin useammin loppuun.
Esimerkiksi Provinssin lippuja ei myyty loppuun, eikä rahakkaita jälleenmyyntimarkkinoita päässyt siis syntymään. Tietysti normaalia lippujen vaihtoa esiintyy, jos lipun ostaja ei pääsekään paikalle tai haluaa vaihtaa lippunsa toiseen, huomauttaa Kinnunen.
Kalliissa festarilipuissa hinnat voivat nousta euromääräisesti eniten, mutta hurjimpia prosentuaalisia nousuja Kinnunen on nähnyt keikkalipuissa. Lipun hinta on joskus noussut loppuunmyynnin jälkeen 12 eurosta jopa 50 euroon.
– Tyypillinen tapaus on se, että ulkomainen artisti saavuttaa lippujen myyntiintulon jälkeen läpimurron ja sen jälkeen lippujen hinnat pomppaavat.
Kinnusen mukaan festivaalijärjestäjät yleensä toivoisivat ihmisten sekä ostavan lippunsa ajoissa että saavan ne normaalilla hinnalla.
– Meidän tulovirtaamme ei jälkimarkkina vaikuta mitenkään. Mutta toivoisimme, että asiakkaamme saisivat lippunsa alkuperäishinnalla.
Ostamalla lippunsa ajoissa voi varmistaa sopuhinnan. Ihmisillä vain on tapana lykätä lippujen ostoa siihen asti, että selvillä on sekä festivaalin sää että ystävien osallistuminen.
– Ennen liput ostettiin loppuun melkein heti. Nyt myynti kiihtyy loppua kohti. Se on ehdottomasti niin, että kun kaverit alkavat jakaa somessa festarisuunnitelmiaan, niin kummasti alkaa huvittaa meneminen itseäkin.
Ruisrockin jälleenmyyntimarkkinat käyvät Facebookissa kuumina
Ruisrockin Facebook-sivuilla lippujen hurjat jälleenmyyntihinnat ovat herättäneet sekä ärsytystä että huvittuneisuutta. Onpa lipuista tarjottu jo satasten lisäksi muun muassa "yhtä kiukkuista vaimoa".
Huumorimielessä on myös myyty Ruisrock-oheispalveluita.
Erityisen suosittuja Facebook-sivuilla ovat kuitenkin meemit, joissa lippunsa ajoissa ostaneet pääsevät iloitsemaan onnistumisestaan.