Tallinnan sataman D-terminaali on menossa remonttiin ensi syksynä. Lisäksi A- ja B-terminaalien tilalle suunnitellaan kokonaan uutta rakennusta ja koko alueelle raitiovaunulinjaa. Suunnitelmista uutisoi Turun Sanomat.
Tallink Siljan käyttämä D-terminaali on suunniteltu kolmelle miljoonalle matkustajalle vuodessa, mutta nyt sen käytäville ja liukuportaille sumppuuntuu kuusi miljoonaa matkustajaa vuodessa. Remontti aloitetaan ensi syksynä.
- Ensi vuoden toukokuussa D-terminaali on puolet nykyistä isompi. Entistä leveämmät liukuportaat helpottavat liikkumista kerrosten välillä. Terminaalin koko tekninen taso tulee olemaan jotain aivan muuta kuin nyt, Tallinnan sataman johtaja Ain Kaljurand toteaa Turun Sanomille.
D-terminaalin laajennus on osa Twin-Port -hanketta, jolla Tallinnan ja Helsingin satamat kehittävät meriyhteyttään. Satamat investoivat sata miljoonaa euroa satamatoimintoihin tavoitteenaan lisätä kapasiteettia satamien välillä. Hankkeelle on haettu Euroopan komissiolta tukea, josta päätetään kesän aikana.
Viking Linen, Eckerö Linen ja St. Peter Linen käyttämät A- ja B-terminaalit on tarkoitus tulevaisuudessa korvata kokonaan uudella terminaalirakennuksella. Tämä hanke ei satamajohtaja Kaljurandin mukaan toteudu nopeasti, vaan voi viedä kuusi vuotta.
Uuden asemakaavan valmistelut ovat kuitenkin jo käynnistyneet Tallinnassa. Niihin kuuluu, että satamaan pääsisi raitiovaunulla viimeistään vuonna 2020.