Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes selvittää omalta osaltaan Vantaalla viikonloppuna sattunutta tulipaloa, jonka aiheuttajaksi epäillään Flo-Board -merkkistä tasapainoskootteria tai sen laturia.
– Yritämme hankkia tutkimuskäyttöön kaksi vastaavaa laitetta, ja tehdä tutkimus niin nopeasti kuin mahdollista. Sen jälkeen tehdään viranomaispäätös siitä, kuinka asiassa edetään, Tukesin ylitarkastaja Jukka Lepistö sanoo.
Laitteen maahantuonut Truebell Finland ja sen myynyt Tokmanni ovat kuitenkin jo sopineet, että yhtään vastaavaa tasapainoskootteria ei myydä ja kaikki varastossa olevat laitteet tutkitaan maahantuojan toimesta.
– Tämä on erittäin valitettava tapaus ja haluamme tietää mitä on tapahtunut. Olemme sopineet, että laitetta ei enää myydä Tokmannista ja kaikki varastossa olevat laitteet tuodaan meille ja testataan niin sanotusti ylilataamalla, Truebell Finlandin toimitusjohtaja Timo Kallioja sanoo.
– Saman valmistajan laitteita on myynnissä myös muualla Suomessa, mutta samaa erää kuin Tokmannilla ei ole myynnissä muilla. Maahantuoja on tarkistanut laitteen ennen sen myyntiin laittamista.
Laitteissa ongelmia myös muualla
Myös muissa maissa on raportoitu useita tapauksia, joissa tasapainoskootterit tai niiden latauslaitteet ovat syttyneet palamaan. Suomessakin on ollut muutamia tapauksia, mutta Tukesin mukaan näyttää siltä, että kyse on yksittäisten laitteiden vioista, ei laajemmasta ongelmasta.
– Niitä laitteita on varmasti tuhansia Suomessa käytössä, ja tällaisista läheltä piti –tapauksistakaan meillä ei ole kauheasti tietoa. Jonkin verran on tullut, mutta niissä yleensä latauslaite on kuumentunut liikaa eli ongelma ei ole mennyt itse laitteeseen, Lepistö kertoo.
Tukesin mukaan tasapainoskootterit ovat kuitenkin tekniikaltaan melko poikkeuksellisia, sillä niissä pieneen tilaan on pakattu valtavasti energiaa.
– Näissä laitteissa esimerkiksi maksimikuorma voi olla 120 kiloa ja maksiminopeus 12 kilometriä tunnissa, käyttöaika yhdellä latauksella yli tunnin. Sehän tarkoittaa sitä, että jotta tällainen hyvin pieni laite pystyy toteuttamaan nämä lukemat, sinne pitää olla valtavasti energiaa ladattuna sisään. Ainakaan itselleni ei tule mieleen vastaavia ladattavia sähkölaitteita, joissa näin pienessä laitteessa on tällainen energiatiheys.
– Meillähän on esimerkiksi vammaisten ja vanhusten käyttöön tarkoitettuja sähköskoottereita, mutta niissä akku on ihan eri luokkaa, se on joko lyijyakku tai paljon isompi, Lepistö muistuttaa.
Vantaalla tulipalon aiheuttaneessa tasapainoskootterissa oli ilmeisesti litiumioniakku, jossa on iso energiatiheys.
– Rakenne on käsittääkseni sellainen, että se on herkempi tällaisille vaurioille niin tuotannossa kuin käytössäkin, Lepistö sanoo.
Viranomaiset eivät tarkasta etukäteen
Sähkölaitteille kuten tasapainoskoottereille ei tehdä viranomaisten toimesta enää minkäänlaisia ennakkotarkastuksia.
– Meillä on jo noin 20 vuotta sitten lopetettu kaikkien sähkölaitteiden ennakkotarkastukset, ja laitteen turvallisuus on pääsääntöisesti valmistajan vastuulla, Lepistö muistuttaa.
Yleensä ennakkotarkastusten puuttuminen ei kuitenkaan ole hänen mukaansa iso ongelma.
– Tässä se kuitenkin kärjistyy, kun tulee uudenlaisia laitteita nopeasti ja paljon. Eli tässä on uusi tekniikka ja valtavasti uusia laitteita. Näiden laitteiden lisääntymisen taustallahan on vuodenvaihteessa muuttunut lainsäädäntö, jolloin nämä aikaisemmin sellaisella harmaalla alueella olleet laitteet muuttuivat laillisiksi ja niitä saatiin ruveta käyttämään. Silloin moni maahantuoja alkoi tuoda näitä maahan.
"Jos laitteessa jotain epäilyttävää, heti yhteyttä myyjään"
Tukesin mukaan niin tasapainoskoottereiden kuin muidenkin sähkölaitteiden käytössä kannattaa olla tarkkana.
– Akun latautumista kannattaa seurata, laitetta ei kannata jättää pieneen tilaan yksin latautumaan. Ja jos havaitsee ongelmia, kannattaa heti keskeyttää lataus. Lataus kannattaa mielellään suorittaa sellaisessa paikassa, ettei siellä ole herkästi syttyvää materiaalia lähellä.
– Ja heti, jos laitteessa tapahtuu jotain epäilyttävää, kannattaa ottaa yhteys myyjään ja keskustella, onko tämä normaalia, Tukesin ylitarkastaja Jukka Lepistö sanoo.