Autolehti Motor Trendin kesäkuun numeron kansijuttuna on artikkeli Applen huhutusta autosta ja siitä, minkälainen se voisi olla. Artikkeli ei juurikaan tarjoa uutta informaatiota, mutta on tehty yhdessä useiden asiantuntijoiden kanssa ja siinä pohditaan, minkälaisista lähtökohdista Apple voisi huhuttua autoaan suunnitella.
Tarinoita Applen omasta autosta on liikkunut jo pitkään. Vuonna 2008 yhtiössä oltiin vaikean valinnan edessä, kun mietittiin, pitäisikö paukkuja suunnata oman auton kehittämiseen vai älypuhelinmarkkinoille. Valinta kohdistui jälkimmäiseen, ja päätös on sittemmin osoittautunut varsin kannattavaksi, kun iPhone on kasvanut jopa satojen miljardien eurojen arvoiseksi tuotteeksi yhtiölle. Autosuunnitelmia ei kuitenkaan ole haudattu.
Motor Trendin mukaan Applella työskentelee arviolta noin tuhat ihmistä autoprojektin kimpussa, peitenimen ”Sixty Eight Research” alla. Projekti on pyritty salaamaan hyvin tehokkaasti.
Viime syksynä huhuttiin, että Applella olisi tavoitteena esitellä oma auto vuonna 2019, ja suunnitteluporukan koko oli kasvamassa jo 1800 ihmiseen, mutta suunnittelujohtaja Jony Ive on sittemmin jäädyttänyt työntekijöiden rekrytoinnit. Projektin päämäärät ovat hukassa, eikä projekti etene toivotulla nopeudella. Lisäksi autoprojektia vetänyt Steve Zadesky jätti yhtiön, joskin virallisesti taustalla olivat ”henkilökohtaiset syyt”.
Motor Trend loi yhdessä asiantuntijajoukon kanssa oman konseptinsa siitä, minkälainen Applen auto voisi mahdollisesti olla. Lähtökohtana on käyttäjälähtöisyys ja yksinkertaisuus. Itseohjaava auto olisi autolla liikkuvien kannalta helppo ja mukava,eikä se veisi aikaa muulta toiminnalta. Lisäksi laite olisi älykäs ja luonnollisestikin osaisi kommunikoida esimerkiksi käyttäjän taskussa olevan iPhonen kanssa. Esimerkkinä Motor Trend mainitsee, kuinka Siri-apuri voisi suositella auton käyttäjälle terveellistä lounasta ja voisi opastaa tämän suoraan suositeltuun ravintolaan.
Kuviteltu auto on Motor Trendin mallikuvissa myös varsin erikoisennäköinen, sillä lähtökohtana sille olisi juuri käytännöllisyys ja selkeys.