Katoaako käteinen kokonaan katukuvasta? Miten maksaminen mullistuu? Aiheesta keskusteltiin perjatai-aamuna Huomenta Suomen markkinaraadissa. Katso yllä oleva video!
Käteisen käyttäminen vähentyy koko ajan tasaisella tahdilla. Samalla korttimaksaminen yleistyy, mutta myös uudet maksutavat ovat tulleet perinteisten rinnalle. Yksi tärkeimpiä on mobiilimaksaminen.
– Kuluttajat siirtyvät kaikissa asioissa mobiiliin, ja on luonnollista, että myös maksaminen tapahtuu mobiilissa, sanoo MobilePay Suomen johtaja Anniina Heinonen.
Danske Bankin MobilePay-sovelluksella on jo yli puoli miljoonaa käyttäjää Suomessa, ja määrä lisääntyy 12 000–13 000 käyttäjällä joka kuukausi.
Helppoa ja vaivatonta
Mitä etuja kuluttajalle tulee, kun siirrytään korteista sovelluksiin?
– Kyllä se on se helppous ja vaivattomuus, että voi kännykällä maksaa. Näitä applikaatioita ja palveluita kehitetään hyvin asiakaslähtöisesti, ihan sieltä kotisohvalta lähtöisin. Se on hieno asia, että palvelumuotoilu on saatu osaksi tätä finanssimaailmaa, kertoo Taalerin luova johtaja Riikka Rajaviita.
– Mobiilimaksaminen on kortin, käteisen ja aika monen muun korvaaja. Jos mobiilimaksamista vertaa korttimaksamiseen, se toimii usein samalla tavalla, mutta siihen voidaan myös lisätä paljon muuta, kuten kanta-asiakkuuksia ja kuitteja, ettei niiden kanssa tarvitse puljata maksaessa. Toinen asia on se, että se sama tapa toimii kauhean monessa eri tilanteessa aina samalla tavalla, pohtii MobilePayn Heinonen.
Pankkikortilla ei voi maksaa suoraan kaverille, mutta mobiilisovelluksella se onnistuu. Sama maksaminen toimii siis niin kaupassa, henkilöiden välillä kuin varmasti jossain vaiheessa verkossakin.
– Tämän päivän kukkarossa ei ehkä ole enää käteistä, vaan siellä on hirveä määrä erilaisia kortteja. Jos näistä kaikista korteista päästään eroon, se on minusta hieno asia, toteaa Kauppalehden uutispäällikkö Janne Pöysti.
Entä tietoturva?
Viime kuukausina tietoturva on puhututtanut niin sosiaalisen median palveluissa kuin digitaalisissa, internetiin yhdistyneissä laitteissa. Miten on tietoturvan laita mobiilimaksamisessa?
– Monet asiat ovat luurissa, mutta rahat eivät ole siellä. Rahat on edelleen pankissa ja tilillä. Tuolla kaukosäätimellä sitten pääsee käsiksi niihin rahoihin samalla tavalla kuin kortilla tai verkkopankissa. Taustajärjestelmä on siis suojattu ja turvallinen, Heinonen selittää.
Omalla käytöllä onkin suuri merkitys turvallisuuden ylläpitämisessä.
– Vastuuta on myös käyttäjällä, pitää olla huolellinen puhelimen kanssa eikä luovuttaa tunnuksia muille ja pitää puhelin itsellään, hän jatkaa.
Mobiilimaksusovelluksen käyttäminen on asiakkaille ilmaista. Miksi sellaisten kehittäminen on kannattavaa? Millaista kilpailu mobiilimaksamisessa on ja kuka kilpailun voittaa, pankit vai teknologiajätiti, kuten Apple? Katso yllä oleva video!