Tulevaisuustutkija Ilkka Halavan mukaan helsinkiläisen Redin kauppakeskuksen ongelmaksi voidaan katsoa monimutkaisuuden lisäksi myös hypermarketin puute. Vaikka ruokakauppoja Redissä riittää, hypermarketista suomalaiset kokevat voivansa ostaa kaiken tarpeellisen.
– Perinteinen kauppakeskus on aina luvannut niiden isojen hypermarkettiensa kautta, että täällä on varmasti yksi paikka, josta löydät kaiken sen mitä haet, tulevaisuustutkija Halava sanoo.
– Ja tämä lupaus on jäänyt Redin kauppakeskuksessa ohueksi, kun se tehdään ilman hypermarkettia erikoiskaupoilla ja niiden yhdistelmillä.
Helsingin Kalasatamassa sijaitsevaa kauppakeskus Rediä on johtaja Pia Svenskin mukaan lähdetty kehittämään kaupunkilaisena kauppakeskuksena. Hän myöntää, että ruokakauppojen löytäminen on ollut haasteellista asiakkaille.
"Pintakivasta tulisi päästä eteenpäin"
Kolmannes Suomen kauppakeskuksista sijaitsee pääkaupunkiseudulla ja lisää on tulossa.
Redin liepeille nousevat seuraavan kahden vuoden aikana Tripla Pasilaan ja Hertsi Herttoniemeen. Kaksi kauppakeskusta, Ainoa ja Lippulaiva laajenevat Espoossa.
Massiiviset kauppakeskukset ovat Halavan mukaan pulassa, mikäli eivät onnistu uudistumaan.
– Tällainen "pintakiva", jota nyt on tarjolla, että tässä on joulu ja isänpäivä, on kyllä oman onttoutensa osoittanut, ja pitäisi mennä eteenpäin.
– Ei tämä tarkoita kauppakeskusten kuolemaa, mutta tämä tarkoittaa sitä aikaa, kun täytyy miettiä huomisen päivän reseptejä, Halava sanoo.
Tutkija: Kannattaa miettiä, ketä vastaan kilpaillaan
Houkutellakseen ihmisiä kauppakeskuksissa tulisi Halavan mukaan olla mielenkiintoisia sisältöjä, jolloin ostaminen itse asiassa vähenee.
Kauppakeskukset ovat ennen kaikkea viihdeympäristöjä.
– Sisätoriympäristöinä kauppakeskukset eivät ole niin houkuttelevia kuin esimerkiksi museota ja kirjastot. Helsingissä esimerkiksi Musiikkitalo ja kohta valmistuva Helsingin uusi keskustakirjasto Oodi ovat tämmöisiä sivistysärsyketyyppisiä sisätoreja. Eli se mitä vastaan kilpaillaan, kannattaa tarkasti miettiä, se on aika radikaalissa muutoksessa, Halava sanoo.
Tulevaisuustutkijan mukaan kauppakeskuksista puuttuu käytetyn tavaran myynti, eivätkä ilmastotalkoissa kaikki innostu tavarapaljoudesta.
Kaupan taustalla iso perustavanlaatuinen kysymys onkin, voisiko tavaran ensin ostaa ja sitten vasta valmistaa. Halavan mukaan tämä etu toteutuu paremmin verkkokaupassa.
– Kauppa, joka on nykyisillään jättimäinen arvauskone, joka valmistaa kaiken ja myy sen jälkeen. Kuitenkin tällainen rakenteellinen viisaus, mitä meillä pitäisi olla maapallon kestävyyden suojelemiseksi edellyttää toisenlaista ajattelutapaa. Sen ei tarvitse olla pelkästään verkkokaupassa, se voi olla täälläkin (kauppakeskuksessa), Halava sanoo.