Uusia kauppakeskuksia syntyy lisää kuin sieniä sateella – miten kävijöitä riittää? Kysyimme kauppakeskuspomoilta

Kauppakeskuksia avataan Suomessa tiuhaan tahtiin, vaikka nettikaupat ovat kukoistaneet jo vuosia. Kysyimme suurten kauppakeskusten johtajilta, mitä ajatuksia lisääntyvä kauppakeskusten määrä herättää.

Suomalaiset kuluttavat 20 prosenttia enemmän kuin euroalueella asuva keskimäärin. Se näkyy esimerkiksi myynnin kasvuna, sillä kymmenen suurimman kauppakeskuksen yhteismyynti nousi viidessä vuodessa 676 miljoonalla eurolla.

Pääkaupunkiseudun kauppakeskukset sijoittuvat kirkkaimmille kärkisijoille suurimpina kauppakeskuksina sekä myynnin että kävijämäärän mukaan laskettuna. Kymmenen parhaan joukkoon pääsivät myös Lempäälän Ideapark, Raision Mylly sekä Turun Hansakortteli (ks. kuva alla).

Minkälainen kauppakeskus pärjää ja houkuttelee asiakkaita?

Moni kauppakeskuksen johtaja on sitä mieltä, ettei Suomessa ole liikaa kauppakeskuksia.

– Kauppakeskuksia ei ole liikaa, sillä kilpailu on aina hyvä juttu, kommentoi Kampin kauppakeskuksen johtaja Tiina Fågel

Kauppakeskuksen menestykseen vaikuttavat monet tekijät, joista yksi suurimmisa on sijainti. Kauppakeskuksen täytyy olla hyvin saavutettavissa joko julkisilla kulkuvälineillä tai yksityisautoilla.

– Kauppakeskukset eivät voi enää kilpailla pelkästään edullisilla hinnoilla, koska verkkokaupat ovat niitä pullollaan. Kauppakeskusten täytyy panostaa muihin asioihin, kuten elämyksellisyyteen ja tarjontaan, Fågel lisää.

Myös Itiksen johtaja Harald Schaller on samoilla linjoilla Fågelin kanssa. Tulevaisuudessa kauppakeskukset brändäävät itseään entistä enemmän erilaisille kohderyhmille ja kauppakeskusten haasteena on tehdä shoppailusta uudenlainen elämys.

– Kauppakeskusten tulevaisuus vaikuttaa hyvältä, en ole siitä huolissaan. Toivon menestystä myös uudelle Triplan kauppakeskukselle, Schaller sanoo.

Kävijämäärät nousussa

Esimerkiksi Kampin kauppakeskuksessa kävijämäärä on suuri, mutta myynnin osalta Kamppi jää kuudenneksi. Helsingin keskustassa monet kauppakeskukset ovat kulkureittien varrella, mikä osaltaan vaikuttaa suuriin kävijämääriin. 

– Jonain päivinä asiakas voi ostaa ohi mennen vain kahvin, Fågel kommentoi.

Eri kauppakeskuksissa on erilainen tarjonta. Toisissa kauppakeskuksissa panostetaan päivittäistavarakauppoihin, toisissa taas pyritään tarjoamaan mahdollisimman laaja valikoima erilaisia liikkeitä.

Osa kauppakeskuksista on säilyttänyt kävijämääränsä viiden vuoden ajan. Suurimpana nousijana on Espoon Iso Omena, jonka kävijämäärä on tuplaantunut viiden vuoden aikana. Tähän vaikuttanee Länsimetron avaaminen sekä kauppakeskuksen laajennus vuonna 2017.

Lähde: Kauppakeskusyhdistys

Lue myös:

    Uusimmat