Uusia kauppakeskuksia syntyy lisää kuin sieniä sateella – miten kävijöitä riittää? Kysyimme kauppakeskuspomoilta

6:11img
Helsingin Pasilaan avataan pian massiivinen kauppakeskus Tripla – kerromme, onko kilpailijoiden nyt syytä pelätä.
Julkaistu 15.10.2019 21:06
Toimittajan kuva
Pauliina Ainasoja

pauliina.ainasoja@mtv.fi

@ainasojapauliina

Kauppakeskuksia avataan Suomessa tiuhaan tahtiin, vaikka nettikaupat ovat kukoistaneet jo vuosia. Kysyimme suurten kauppakeskusten johtajilta, mitä ajatuksia lisääntyvä kauppakeskusten määrä herättää.

Suomalaiset kuluttavat 20 prosenttia enemmän kuin euroalueella asuva keskimäärin. Se näkyy esimerkiksi myynnin kasvuna, sillä kymmenen suurimman kauppakeskuksen yhteismyynti nousi viidessä vuodessa 676 miljoonalla eurolla.

Lue myös: Miksi Redin toimitusjohtaja sai potkut niin pian? ”Vie vuosia, että kauppakeskus ottaa paikkansa markkinassa”

Pääkaupunkiseudun kauppakeskukset sijoittuvat kirkkaimmille kärkisijoille suurimpina kauppakeskuksina sekä myynnin että kävijämäärän mukaan laskettuna. Kymmenen parhaan joukkoon pääsivät myös Lempäälän Ideapark, Raision Mylly sekä Turun Hansakortteli (ks. kuva alla).

1510-kauppakeskustilasto-1 

Kymmenen suurinta kauppakeskusta Suomessa myynnin ja kävijämäärän mukaan. Lähde: Kauppakeskusyhdistys.

Minkälainen kauppakeskus pärjää ja houkuttelee asiakkaita?

Moni kauppakeskuksen johtaja on sitä mieltä, ettei Suomessa ole liikaa kauppakeskuksia.

– Kauppakeskuksia ei ole liikaa, sillä kilpailu on aina hyvä juttu, kommentoi Kampin kauppakeskuksen johtaja Tiina Fågel

Kauppakeskuksen menestykseen vaikuttavat monet tekijät, joista yksi suurimmisa on sijainti. Kauppakeskuksen täytyy olla hyvin saavutettavissa joko julkisilla kulkuvälineillä tai yksityisautoilla.

Lue myös: Kaupunkilaisten Prisma-perheiden uusi pyhiinvaelluskohde? MTV pääsi kurkistamaan ennakkoon Triplan poikkeukselliseen city-Prismaan – tältä siellä näyttää

– Kauppakeskukset eivät voi enää kilpailla pelkästään edullisilla hinnoilla, koska verkkokaupat ovat niitä pullollaan. Kauppakeskusten täytyy panostaa muihin asioihin, kuten elämyksellisyyteen ja tarjontaan, Fågel lisää.

Myös Itiksen johtaja Harald Schaller on samoilla linjoilla Fågelin kanssa. Tulevaisuudessa kauppakeskukset brändäävät itseään entistä enemmän erilaisille kohderyhmille ja kauppakeskusten haasteena on tehdä shoppailusta uudenlainen elämys.

– Kauppakeskusten tulevaisuus vaikuttaa hyvältä, en ole siitä huolissaan. Toivon menestystä myös uudelle Triplan kauppakeskukselle, Schaller sanoo.

Kävijämäärät nousussa

Esimerkiksi Kampin kauppakeskuksessa kävijämäärä on suuri, mutta myynnin osalta Kamppi jää kuudenneksi. Helsingin keskustassa monet kauppakeskukset ovat kulkureittien varrella, mikä osaltaan vaikuttaa suuriin kävijämääriin. 

– Jonain päivinä asiakas voi ostaa ohi mennen vain kahvin, Fågel kommentoi.

Lue myös: Redin kauppakeskusjohtaja valmistautuu Triplan avajaisiin: "Alkuun annetaan rauha ja sen jälkeen tehdään oma vastaisku"

Eri kauppakeskuksissa on erilainen tarjonta. Toisissa kauppakeskuksissa panostetaan päivittäistavarakauppoihin, toisissa taas pyritään tarjoamaan mahdollisimman laaja valikoima erilaisia liikkeitä.

1510-kauppakeskustilasto-2

Kauppakeskusten kävijämäärän kehitys viidessä vuodessa. Lähde: Kauppakeskusyhdistys.

Osa kauppakeskuksista on säilyttänyt kävijämääränsä viiden vuoden ajan. Suurimpana nousijana on Espoon Iso Omena, jonka kävijämäärä on tuplaantunut viiden vuoden aikana. Tähän vaikuttanee Länsimetron avaaminen sekä kauppakeskuksen laajennus vuonna 2017.

Lähde: Kauppakeskusyhdistys

Tuoreimmat aiheesta

Talous