Helsingissä Itäkeskuksen Prisma on kokenut melkoisen muodonmuutoksen. S-ryhmä haluaa nyt muiden kauppaketjujen lailla panostaa entistä enemmän ruokakaupan valmisruokatarjontaan ravintolamaisilla elämyksillä.
Katso videolta, miltä uudistuneen Prisman ruokaosastolla näyttää.
MTV Uutisten Makuja-ruokasivustolla on jo aiemmin kerrottu suomalaisten ruokakauppojen hittituotteista ja vallitsevista trendeistä. Kauppaketjuilla on ollut oma osansa ruokakulttuurin muodostumisessa Suomessa. Tästä hyvänä esimerkkinä on nykypäivän jättimäinen ruokailmiö Suomessa, eli sushi.
Itäkeskuksen Prisman uudistuksessa on myös panostettu ekologisuuteen. Myymälän kylmälaitoksen uusiminen oli remontin suurin yksittäinen, yli miljoona euroa kustantanut investointi. Uudet kylmälaitteet käyttävät luonnollista kylmäainetta, hiilidioksidia. Hiilidioksidin ilmakehää lämmittävä vaikutus on huomattavasti pienempi kuin perinteisillä kylmäaineilla ja se taas vähentää myymälän päästöjä merkittävästi.
– Se lähti yhdestä kaupasta liikkeelle ja nyt sushia tarjotaan kaikissa Citymarketissa jossain muodossa. Eniten myydään Järvenpään ja Kupittaan myymälöissä – noin 2,5 miljoonaa euroa oli molempien sushipisteiden myynti viime vuonna. Tämä on sitä popularisointia, K-Citymarket -ketjun johtaja Ari Sääksmäki summasi helmikuussa.
Lue lisää: Kaksi suomalaiskauppaa kääri viime vuonna 2,5 miljoonan euron tilin yhdellä tuotteella – näin pienet ruokailmiöt kasvavat koko kansan hiteiksi
Suomalaiset vaativat nyt tuoretta sushia: "Ihan keskeinen elementti"
Tuore sushi on yksi tärkeimmistä yksittäisistä tuoteuutuuksista myös S-ryhmän juuri remontoimassa Itäkeskuksen Prismassa. Kolmen kuukauden remontin aikana hypermarket on remontoitu lattiasta kattoon ja seinästä seinään. Myymälän keskipisteenä on nyt ruokatori, jossa on oma sushiravintola sekä wok-keittiö.
– Asiakkaat kyselivät, että miksi meillä ei ole sushia. No nyt meille tulee. Lisäksi on Fire Wok -piste, jossa tehdään take awayna erilaisia nuudeliruokia. Annoksen saa saman tien, tai sitten käteen annetaan hälytin, ja pienen hetken päästä voi hakea annoksen mukaansa, kertoo Itäkeskuksen Prisman johtaja Jouko Niskanen.
Alueesta vastaava HOK-elannon ruokatorikouluttaja Juha Hautaniemi kertoo, että paikan päällä on valmius tehdä isojakin annosmääriä.
– Aasialaisella ruoalla on kova buusti tällä hetkellä.
Sushia on ollut aiemminkin tarjolla kauppojen kylmähyllyillä, mutta asiakkaat haluavat nyt sushinsa ennen kaikkea tuoreena, kuten ravintoloissa.
– Sanotaako nyt näin, että tämän kokoisessa yksikössä ei voi enää ilmankaan olla. Sushi on ihan keskeinen elementti. Suomalaiset ovat buffetkansaa ja meillä on raa’an kalan syömishistoriaa, se on meille ihan luontainen elintarvike periaatteessa. Onhan se kyllä mielenkiintoista, miten kovalla voimalla se on sieltä tullut, Hautaniemi pohtii.
– Saa nähdä, tuleeko siitä jossain vaiheessa Suomen kansallisruoka, kuten jostain karjalanpiirakasta, Prisma-johtaja Jouko Niskanen toteaa.
Kala kaiken kaikkiaan valttikorttina
Sushin lisäksi Prismassa panostetaan entistäkin enemmän myös muihin kalatuotteisiin. Myymälän keittiössä on oma kalasavustamo, jossa kalaa savustetaan päivittäin. Kala on valttikortti, johon kauppojen todella kannattaa tällä hetkellä panostaa.
– Kala on ylivoimaisesti kaikkein suurin ja nopeiten kasvava tuoteryhmä ruokatorilla. Suomalaiset syövät paljon kalaa. Olemme harjoittaneet sesonkikala-ajattelua nyt kaksi vuotta ja koko ajan kotimaisen kalan menekki kasvaa, ruokatorikouluttaja Hautaniemi kertoo.
Kalan ja sushin lisäksi myös erilaisille laadukkaille valmisruoille on nykypäivänä kova kysyntä. Siksi remontin yhteydessä pidennettiin myös palvelutiskiä viidellä metrillä.
Ei avajaisia: Ilmaiset ämpärit voi tällä kertaa unohtaa
Mitään varsinaisia avajaisia Itäkeskuksen uudistuneessa Prismassa ei tällä kertaa vietetä koronatilanteen vuoksi. Ilmaisia ämpäreitä ei siis ole jaossa – eikä ollut muuten viime keväänäkään Prisma Hertsin avajaisissa, vaikka monet niin olettivatkin.
HOK-Elannolla on jo kokemusta siitä, miten avajaiset voivat niin sanotusti lähteä hieman käsistä. Prisma Triplan johtaja Kimmo Kosonen muisteli vuonna 2019 uransa alkuvaiheita, jolloin työskenteli itse kodinkoneosastolla. Kosonen kertoi muistavansa elävästi Itäkeskuksen Prisman avajaiset.
– Olin silloin kodintekniikassa töissä ja kauppaan laitettiin avajaistarjouksena 10 euron kännyköitä. Seisoin hyllynpäädyn vieressä, kun ihmiset alkoivat vyöryä sisään. Kymmenessä sekunnissa kaikki kännykät olivat ihmisten ostoskoreissa ja jäljelle jäi vain pari roikkuvaa hyllyä, Kosonen muistelee naureskellen.