Nokialta lisensoidulla tavaramerkillä puhelimia nykyisin myyvä suomalainen HMD Global aloittaa yhteistyön tulevien älypuhelintensa kameroissa legendaarisen, ZEISS-muotoon markkinointinimensä lyhentäneen saksalaisyhtiön Carl Zeissin kanssa.
ZEISSin ja HMD:n välistä yhteistyötä kuvaillaan pitkän aikavälin kumppanuudeksi. Kyse on myös yksinoikeussopimuksesta ZEISS-brändiin älypuhelimissa.
Juuri muuta HMD ja ZEISS eivät tulevasta yhteistyöstään vielä kerro.
Hämärän peittoon toistaiseksi jää siis, milloin ensimmäisiä ZEISS-optiikalla varustettuja uusia Nokia-älypuhelimia nähdään markkinoilla ja miten ZEISSin mukaantulo tulee käytännössä laitteiden kameroihin vaikuttamaan.
”Tänään keskitymme tämän kumppanuuden julkistamiseen ja korostamaan sen pitkäikäisyyttä ja yksinoikeutta. Emme kerro vielä aikataulusta emmekä spekuloi minkä hintaluokan laitteissa yhteistyö toteutuu. ZEISS kuitenkin edustaa ylimmän premium-luokan kuvaamiskokemusta”, kommentoi HMD Globalin markkinointijohtaja Pekka Rantala ennen julkistusta järjestetyssä puhelinhaastattelussa. ”Kerromme lisää yksityiskohdista, kunhan tuotteita on valmiina julkistettavaksi.”
”Fanimme haluavat enemmän kuin loistavan älypuhelinkameran, he haluavat täyden kuvaamiskokemuksen, joka ei vain aseta standardia muille vaan määrittelee sen uudelleen”, toteaa HMD:n toimitusjohtaja Arto Nummela.
Nokialta odotetaan huippupuhelinjulkistuksia jo myyntiin tulleiden edullisten ja keskihintaisten Nokia 3:n, Nokia 5:n ja Nokia 6:n jatkoksi. Huhuissa on esiintynyt erityisesti Nokia 9, jossa olisi väri- ja monokromikameran yhdistävä kaksoiskamera.
ZEISSilla pitkä historia Nokia-puhelimissa
Nokian ja ZEISSIN historia ulottuu viime vuosikymmenen puolivälin paikkeille ja yhtiöt ehtivät tehdä tiivistä yhteistyötä vuosikymmenen ajan. Nykyisin HMD:llä työskentelevä Rantala itse oli mukana myös aikanaan Nokialla alkuperäisessä ZEISS-yhteistyössä.
”ZEISS on uniikki yritys, joka jakaa arvomme”, sanoo Rantala nyt.
ZEISS on tunnettu optiikastaan, mutta nyt alkavan yhteistyön osalta puhutaan laajemmasta kokonaisuudesta. ”Kyse on täydestä kuvaamiskokemuksesta. Eikä vain kuvien napsimisesta, vaan kokonaisvaltaisesta lähestymisestä. ZEISSin panoksesta älypuhelimissa on sovittu yksinoikeudella Nokian ja ZEISSIn välillä”, totesi Winfried Scherle, ZEISSin kuluttajaoptiikkaliiketoimintaa vetäjä.
Yhteistyötä aiotaan tehdä niin ohjelmistojen ja palvelujen kautta näyttöjen laatuun ja kameroiden optiseen suunnitteluun.
Rantala korostaa vielä myös jo tuttua tarinaa, jonka mukaan HMD ei tähtää kilpailuun teknisissä speksilukemissa, kuten gigahertseissä tai megapikseleissä, vaan huomioi kokonaisuuden. ”Mitä tulee kuvaamiseen, tulee sitäkin ajatella kokonaisvaltaisesti käytettävyyden ja myös ohjelmiston osalta. Emme voi erotella eri osa-alueita.”
ZEISS-yhteistyö on jatkoa HMD:n muille kumppanuuksille. Nokialta tulee tunnettu ja haluttu brändi. Googlelta puhdas Android-ohjelmisto, Maailman suurimmalta elektroniikkavalmistajalta Foxconnilta puolestaan valmistusosaaminen. Lisäksi myös Qualcommin rooli piiritoimittajana on keskeinen. Ja jatkossa ZEISSilla on roolinsa kameroissa.
”Haluamme tehdä yhteistyötä vain parhaiden kanssa”, toteaa Rantala.