Tulihan se sieltä! Rallin MM-sarjaan merkittävä sopimus

10.15118996k
Kalle Rovanperä ajaa Toyotalla rallin MM-sarjassa./All Over Press
Julkaistu 20.04.2025 18:42
Toimittajan kuva

Toni Heinonen

Rallin MM-sarjan kuljettajat ovat päässeet sopuun Kansainvälisen autoliiton FIA:n kanssa niin sanotussa kiroilusaagassa.

MM-sarjan tähdet eivät antaneet erikoiskokeiden maalihaastatteluita edellisessä osakilpailussa Keniassa. Tämä oli kuljettajien ja kartanlukijoiden perustaman kuskiyhdistyksen WoRDA:n vastaisku FIA:lle, joka on vetänyt erittäin tiukan linjan kiroilulle.

WoRDA perustettiin helmikuussa ajetun Ruotsin MM-rallin jälkeen, kun Hyundai-kuljettajalle Adrien Fourmaux’lle oli mätkäisty 10 000 euron sakko yksittäisen englanninkielisen kirosanan lausumisesta maalihaastattelussa.

WoRDA korosti, että hetken huumassa lausutuista kirosanoista ei pitäisi mätkäistä rangaistuksia. Yhdistys halusi päästä keskustelemaan asioista FIA:n ja kattojärjestön puheenjohtajan Mohammed bin Sulayemin kanssa, mutta FIA:lta ei kuulunut vastausta ennen Safari-rallia.

Safari-rallin jälkeen uutisoitiin, että WoRDA ja FIA istuvat viimein neuvottelupöytään. MTV Urheilun saamien tietojen mukaan neuvotteluissa löydettiin lopulta molempia osapuolia tyydyttävä ratkaisu.

WoRDA:n nokkamies, entinen huippukartturi Julien Ingrassia vahvistaa asian MTV Urheilulle.

– Tähän pisteeseen pääseminen on ollut pitkä prosessi, mutta kyseessä on erinomainen edistysaskel lajillemme, Ingrassia iloitsee.

Ingrassian mukaan sopimuksessa keskeistä on se, että rallin MM-sarjan tunnustetaan olevan ainutlaatuinen ympäristö. Tällä tarkoitetaan sitä, että kuljettajat antavat kisaviikonlopun aikana noin 20 haastattelua heti erikoiskokeen jälkeen. Katsojat puolestaan odottavat näkevänsä ja kuulevansa aitoja tunteita ja reaktioita haastatteluissa.

Jatkossa erikoiskokeiden jälkeen annettavissa haastatteluissa lausutut kirosanat eivät enää ole rangaistavia, jos niillä ei ole tarkoitus loukata ketään. Pätkähaastattelut annetaan heti suorituksen päätteeksi, jolloin tunteet ovat pinnassa.

Samanlainen joustavampi linja on käytössä myös tiimien radioviestinnässä sekä kuljettajien ja kartanlukijoiden kommunikaatiossa erikoiskokeilla ja siirtymillä. Kilpailijoiden reaktioita erikoiskokeilta näytetään niin ikään suorassa lähetyksessä.

Muissa haastattelutilanteissa kisan aikana kuljettajien on kuitenkin mietittävä tarkemmin, mitä suusta voi päästää pihalle. Kontrolloituja alueita ovat muun muassa ennen huoltotaukoja järjestettävät media-alueet, joilla kuskit antavat haastatteluja toimittajille.

Myös lehdistötilaisuuksissa kirosanat kannattaa pitää sisällään – muuten tuomaristolta tulee kallis muistutus. Kontrolloiduilla alueilla on voimassa nollatoleranssi kiroilun suhteen.

WoRDA:n ja FIA:n välinen sopu tarkoittaa sitä, että kuskit antavat jälleen normaalisti maalihaastatteluja Kanariansaarten MM-rallissa. Sarjan uutuuskisa ajetaan ensi viikolla Gran Canarian asvalttiteillä.

Tuoreimmat aiheesta

Ralli