Työmarkkinajärjestö SAK:n tilastojen mukaan yt-neuvottelujen piirissä oli elokuussa vähemmän työntekijöitä kuin maalis-, huhti- tai toukokuussa.
Yhteistoimintaneuvottelujen piirissä oli SAK:n mukaan elokuussa 20 688 työntekijää. Vähennystarpeeksi ilmoitettiin 3 064 henkilöä.
Yt-neuvottelut koskivat siis elokuussa pienempää joukkoa suomalaisia kuin kevään kuukausina – maaliskuussa neuvottelujen piirissä oli noin 94 400 työntekijää, ja vielä huhtikuussakin 32 700 ja toukokuussa 25 600.
Elokuun lopussa yt-neuvotteluista ilmoitti muun muassa Finnair, jonka neuvottelut ovat yhä kesken. Irtisanomisia uhkaa tulla jopa tuhat.
Lentoliikennepalveluita tuottava Swissport kertoi 750 henkilön vähennystarpeesta, ja kohua herättänyt UPM:n päätös lopettaa Kaipolan paperitehdas saattaa merkitä töiden loppumista 620 työntekijälle.
Lisäksi lappilainen matkailuyhtiö North European Invest ilmoitti koko henkilökuntaansa koskevista yt-neuvotteluista. Yhtiöllä on 342 vakituista työntekijää, mutta neuvottelut koskevat myös kausityöntekijöitä.
Kauheimmat skenaariot eivät ole toteutuneet
Kokonaisuudessaan SAK on tilastoinut tämän vuoden yt-neuvotteluista 2 825 irtisanomista.
Toistaiseksi yt-vuosi ei ole toteuttanut pahimpia mahdollisia kauhukuvia.
SAK:n mukaan viime vuonna tähän aikaan tilastoituja irtisanomisia oli jo yli 3 100 – siis enemmän kuin tänä vuonna.
Tuhoisimpia yt-pommeja on vältetty, kun työntekijöiden lomauttamista on helpotettu. Massairtisanomisten sijaan on nähty massalomautuksia.
Elokuulta 2020 ei tilastoitu yhtäkään yt-neuvotteluihin liittyvää irtisanomista. Useat suuret elokuun loppupuolella alkaneet yt-neuvottelut ovat yhä kesken.
Eckerö ja Meyer joutuneet irtisanomaan
Koronapandemia näkyi keväällä ensimmäisten joukossa matkailualalla.
Näin ollen ei ole yllätys, että koko vuonna toteutuneissa irtisanomisissa SAK:n tilaston kärjessä ovat selkeällä erolla varustamokonserni Eckerö ja telakkayhtiö Meyer.
Eckerön tytäryhtiöt Birka ja Eckerö Linjen irtisanoivat keväällä 484 työntekijää Ruotsin ja Ahvenanmaan välisestä liikenteestä. Helsingin ja Tallinnan väliä liikennöivä tytäyhtiö Eckerö Line ei ole joutunut irtisanomaan työntekijöitään."
Meyer on puolestaan irtisanonut kaksissa neuvotteluissa yhteensä 616 työntekijää.
SOL Palvelut Oy ilmoitti huhtikuisissa yt-neuvotteluissa massiivisesta 3 000 henkilön vähennystarpeesta. Irtisanottujen lopullista määrää ei tiedetä – Kauppalehden tietojen mukaan irtisanomiset vaihtuivat kuitenkin lomautuksiin.
Yli sadan hengen joukkoirtisanomisia ovat joutuneet suorittamaan myös koronan konkurssiin kaatama hotelli- ja ravintola-alan Vierumäki Country Club Oy sekä teollisuusyhtiö Wärtsilä.
Elokuun lopussa alkaneet Finnairin, Swissportin ja UPM:n neuvottelut saattavat päättyessään kiilata pysyvien lähtöpassien määrissä vuoden kärkeen.
Teknologiateollisuus arvioi 10 000 työpaikan häviämistä
Koronapandemian – ja sen toisen aallon – on arvioitu vaikuttavan Suomen vientivetoiseen talouteen viiveellä.
Rajut vaikutukset alkanevat näkyä syksyn edetessä, kun teollisuus- ja muiden vientiyritysten myynti laskee ja tilauskirjat tyhjenevät.
Teknologia-alan työnantajajärjestö Teknologiateollisuus ry arvioi tänään oman kyselynsä perusteella, että alalta häviää vuoden loppuun mennessä vielä lähes 10 000 työpaikkaa.
*Päivitys kello 21.04: Oikaistu tekstiin tieto, ettei Eckerö Line ole joutunut irtisanomaan työntekijöitään. Eckerön tytäryhtiöt Birka ja Eckerö Linjen irtisanoivat keväällä 484 työntekijää.