Tupperware menossa nurin? Aluejohtaja kertoo, mikä on tilanne Suomessa

0:56img
KATSO MYÖS VIDEO: Värjäsikö ruoka muovirasian? Testaa helppo talouspaperiniksi – puhdasta nopeasti.
Julkaistu 13.04.2023 10:26

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Onko legendaarinen muovituoteyhtiö Tupperware todella menossa nurin? Kysyimme, miten yrityksellä pyyhkii Suomessa.

Useissa yhdysvaltalaismedioissa on viime päivien ajan uutisoitu muovituoteyhtiö Tupperwaren vaikeuksista. Otsikot ovat julistaneet jopa 77-vuotiaan yhtiön mahdollista konkurssia. Washington Postin mukaan keittiön muovisia ruokapakkauksia säilytetään edelleen monessa perheessä "Tupperware-laatikossa", vaikka sieltä ei löytyisikään mitään yrityksen nimeä kantavaa. 

Tiesitkö? Tupperware tuotteet toi Suomeen aikanaan Elisabeth Rehn. Rehn aloitti maahantuonnin vuonna 1965.

– Tällainen skenaario on osittain syynä Tupperwaren äskettäiseen ilmoitukseen, jossa yrityksen kerrottiin olleen sulkemisen partaalla ja pyrkivän nyt pysymään pinnalla etsimällä uusia sijoittajia, myymällä kiinteistöjä tai irtisanomalla työntekijöitä, Washington Postissa kirjoitetaan.

Tupperware kertoi tiedotteessaan yhtiön tulleen siihen tulokseen, että "on merkittäviä epäilyksiä sen kyvystä jatkaa toimintaansa". Tupperwaren pörssikurssi on ollut rajussa laskussa ja New Yorkin pörssi vaatii yritykseltä viipymättä viivästynyttä pörssilainsäädännön edellyttämää vuosiraporttia. Vaarana on, että Tupperware lentää ulos pörssistä.

Lue myös: Tiesitkö? Simppeli kikka helpottaa jääpalapussin käyttöä, eivätkä sormetkaan palellu räpeltämisestä

Onko Tupperware-kutsuja vielä Suomessa?

Monelle suomalaiselle sana Tuppeware tuo mieleen muovikippoja ja -kuppeja pursuavat kotikutsut menneiltä vuosikymmeniltä. Tupperware-edustajaksi ryhdyttiin lisätienestien toivossa ja kotikutsuilla tutut ja joskus tuntemattomatkin pääsivät hypistelemään ja tilaamaan näitä haluttuja tuotteita.

Kotikutsukulttuuri ei suinkaan ole kuollut: Vaikka uutiset maailmalla kuulostavat synkiltä, Tupperware-tuotteille on vielä Suomessa kysyntää. Näin vakuuttaa Tupperwaren Suomen aluejohtaja Virpi Valkonen.

Tupperwaren lisäksi tunnettuja Suomessa toimivia suoramyyntibrändejä ovat esimerkiksi Oriflame, Nosh, Herbalife, Pomp de Lux ja ZinZino.

– Tupperware on edelleen tunnettu ja arvostettu brändi myös Suomessa. Pidämme edelleen esittelyitä, tai kutsuja – rakkaalla lapsella monta nimeä. Tuotteille on kovaa kysyntää etenkin nyt, kun moni laittaa yhä enemmän kotiruokaa, Valkonen kertoo MTV Uutisille.

Valkosen mukaan Suomessa on tälläkin hetkellä muutamia tuhansia Tupperware-konsulentteja ja töitä riittäisi useammallekin. Kotikutsujen rinnalle on tullut myös uusia tapoja yrityksen tuotteiden myyntiin.

– Kotikutsut tai -esittelyt ovat edelleen tärkeä osa toimintaamme. Sen rinnalle on onlineajan myötä tullut vähintään yhtä vahvana onlinekutsut tai -esittelyt. Lisäksi esittelyt ovat jo vuosia sitten siirtyneet kotisohvilta keittiöihin. Online-esittelyissä voidaan yhä kokkailla yhdessä kukin kotonaan, tai seurata, mitä konsulentti tekee tuotteilla. 

Lue myös: Liesituulettimen suodatin puhdistuu näin kädenkäänteessä – rasvainen lika kirjaimellisesti sihisee pois!

Yhdysvalloissa ensimmäistä kertaa vähittäiskauppaan

shutterstock_1911385597

Tupperware-tuotteita.

Yhdysvalloissa kotiesittelyiden rinnalle on kuitenkin pitänyt jo kehitellä vaihtoehtoisia myyntikanavia. Siellä Tupperware-tuotteet lisättiin viime vuonna ensimmäistä kertaa tarjolle vähittäiskauppaan, Target-ketjun hyllyyn, näkyvyyden lisäämiseksi.

– Nuoremmat asiakkaat, jotka eivät tunne suoramyyntiä, löytävät nyt brändimme vähittäiskaupassa, toimitusjohtaja Miguel Fernandez selitti päätöstä viime vuonna

Nykypäivänä Tupperwaren haasteena on tietysti myös kova kilpailu markkinoilla. Yhdysvalloissa firmaa uhkaavat valmistajat, kuten OXO, Ziploc, Rubbermaid ja Glad.

Yhä useampi asiakas on mies

Virpi Valkosen mukaan kilpailu on aina osa myyntityötä.

– Meidän valtteina ovat todella innovatiiviset tuotteet. Monet niistä tiennäyttäjiä. Lisäksi tuotteet kestävät käytössä vuosia, jopa vuosikymmeniä.

Yhden selkeän muutoksen Valkonen on kuitenkin huomannut tuote-esittelyissä verrattuna aiempiin vuosikymmeniin.

– Olemme ilolla huomanneet, että yhä enemmän tapaamme esittelyissä myös miehiä – hehän monesti ovat perheen kokkaajia ja siksi myös eniten käyttävät tuotteittamme.

Lue myös: Oletko hoksannut tätä suihkussasi? Näppärä härpäke helpottaa elämää

Tuoreimmat aiheesta

Keittiö