Porsche toi turbokoneet 911-mallistoon ja seuraavaksi on vuorossa kaksipaikkainen Boxster. Samalla mallinimi saa etuliitteekseen numerosarjan 718, joka viittaa vuosikymmenien takaisiin nelisylinterisiä bokserimoottoreita käyttäneihin kilpa-autoihin.
Ensimmäisen keskimoottorisen Porsche Boxsterin lanseerauksesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 20 vuotta. Merkittävän iän saavuttamisen kunniaksi auto kokee suuremman muutoksen kuin koskaan ennen. Isoveli 911:n tapaan 718 Boxster saa täysin uudet turboahdetut voimanlähteet, jotka ovat aikaisempaa tehokkaampia ja taloudellisempia.
Perusmallin 718 Boxsterin nelisylinterinen 2,0-litrainen bokserimoottori tuottaa tasan 300 hevosvoimaa. Käytettävyyteen vaikuttaa erityisesti 380 newtonmetrin kokonaisvääntö, joka on käytettävissä laajalla 1 950 - 4 000 kierrosalueella. Myös suorituskyky on parantunut ja lisävarusteisella PDK-vaihteistolla ja Sport Chrono -paketilla varustettuna uusi Boxster ampaisee satasen nopeuteen 4,7 sekunnissa. Huippunopeutta perusmalli kerää 275 km/h. Parantuneista suoritusarvoista huolimatta kulutus on pienentynyt ja yhdistetty lukema on nyt 6,9 l/100km, mikä on litran verran vähemmän kuin edeltäjällä.
718 Boxster S:n pellin alta puolestaan löytyy niin ikään nelisylinterinen, mutta 2,5-litrainen moottori. Tämä voimanpesä tuottaa 350 hevosvoimaa ja vääntöä on tarjolla 420 newtonmetriä kierrosalueella 1 900 - 4 500 rpm. Kyseessä on Porsche 911 Turbon lisäksi ainoa tuotantoautoista löytyvä turboahdettu bensiinimoottori, jossa käytetään muuttuvageometrista ahdintekniikkaa (VTG). Dieselautoissa tämä on ollut jo pitkään arkipäivää, mutta bensiinimoottoreissa tekniikkaa ei sovelleta sen kalleuden takia.
718 Boxster S pinkaisee PDK-vaihteistolla varustettuna sataseen 4,2 sekunnissa ja kelaa huippuja 285 km/h. Myös S-versio on aikaisempaa taloudellisempi ja sen yhdistetty kulutus kirjataan 7,3 l/100km.
Sisäisten muutosten lisäksi auto on myös saanut piristetyn ulkomuodon. Sekä edestä että takaa katsottaessa auto antaa aiempaa leveämmän ja sporttisemman vaikutelman. Myös alustaa ja ohjausta on viilattu sporttisempaan suuntaan, ja tarjolla oleva PASM-aktiivialusta parantaa käytettävyyttä entisestään. Sisätiloissa merkittävimpänä uudistuksena on vakiovarusteena tuleva uudistunut PCM-multimediajärjestelmä.
Uuden Boxsterin myynti alkaa Euroopassa 30. huhtikuuta. Suomessa perusmallin hinnat alkavat 78 760 eurosta ja 718 Boxster S:n saa matkaansa 100 739 eurolla. Myös kovakattoinen Cayman tulee saamaan saman tyyliset uudistukset kuluvan kevään aikana.
Edit 3.2.: Vanhat 718 kilpa-autot eivät olleet ahdettuja, mutta kylläkin nelisylinterisiä