Porschen uudet pikkuturbot ajossa Suomessa – voimaa tarjolla aiempaa enemmän

Julkaistu 01.06.2016 12:31
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Porsche on lähtenyt mukaan dowsizing-linjalle ja toi keskimoottorisiin malleihin turboahdetut voimanlähteet. Samalla nimeen tuli lisäyksenä numerosarja 718.

Hinta alkaen 78 760 €

Porsche 718 Boxster ja 718 Boxster S. Ne ovat uudet viralliset nimet, ja myöhemmin tänä vuonna ovat luvassa samalla numerosarjalla varustetut kovakattoiset versiot, eli 718 Cayman ja 718 Cayman S. Ei nimi miestä välttämättä pahenna, mutta mitenkäs turboahtimet ja nelisylinterisyys. Porschen parissa on totuttu perinteiseen kuusisylinterisen bokserimoottorin äänimaailmaan, ja onhan äänet myös merkittävä osa avoautoilun elämystä.

718 Boxsterin voimanlähteenä toimii 2,0-litrainen moottori, joka tuottaa 300 hevosvoimaa ja 380 newtonmetriä vääntöä. 718 Boxster S:n konehuoneesta puolestaan löytyy 2,5-litrainen moottori, joka on 911 Turbon lisäksi toinen sarjavalmisteinen bensiinikäyttöinen auto, joka hyödyntää muuttuvageometrista ahdintekniikkaa. Tämä voimanlähde tarjoilee kuljettajalle 350 hevosvoimaa ja 420 newtometriä vääntöä.

Pääsimme ajamaan molemmat uudet mallit peräkkäin. Ahtimien lisäksi nykyisin automaattivaihteisuus on vallannut alaa myös sporttisissa autoissa kuten myös tässä tapauksessa. Molemmat autot olivat varustettu PDK-kaksoiskytkinvaihteistolla, ja etenkin S-version kohdalla tämä on järkivalinta, sillä PDK-vaihteiston pienemmän kulutuksen ansiosta se on manuaalivaihteista versiota edullisempi.

Porsche 718 Boxster (musta) ja 718 Boxster S (oranssi)

718 Boxster

Suurimmat epäilykset kohdistuvat ääniin. 718 Boxster S:n ensikäynnistys tuottaa positiivisen yllätyksen, sillä ilmoille kajahtaa hyvin Porschemainen soundi. Ääni kuitenkin vaimenee nopeasti hetken lämmityskäytön jälkeen, eikä äänitaso pahemmin nouse rauhallisessa ajossa. Omalta osaltaan asiaan vaikuttaa jo hyvin aikaisessa vaiheessa isommalle vaihtava PDK-vaihteisto. Rajummin kiihdytettäessä kierrokset kuitenkin nousevat ja ääntä alkaa kuulua. Siinä ei ole etenkään yläkierroksilla aikaisempien vapaasti hengittävien moottorien korkeaa laulantaa, vaan ääni pysyy matalampana turbokoneelle suhteellisen korkeista kierrosluvuista huolimatta.

Ja sitten ne hyvät puolet. 718 Boxster S on erittäin maukas ajettava, ja uusi ahdettu moottori tarjoaa huomattavasti aikaisempaa rivakampaa kyytiä. Auto taittuu mutkaisella kantatiellä tarkasti kuljettajan toiveiden mukaisesti, eikä laillisilla nopeuksilla pääse lähelläkään auton ominaisuuksien rajoja. Rauhallinenkin kruisailu maistuu erittäin hyvälle, sillä kaikki asiat tapahtuvat juuri kuljettajan tahdon mukaisesti. Säädettävällä iskunvaimennuksella varustettu alusta hämmästyttää mukavuudellaan, etenkin kun huomioi alla pyörivät 20-tuumaiset vanteet. Auton toimintaa vain jaksaa hämmästellä jokaisen kaarteen jälkeen.

Seuraavaksi on vuoro hypätä kaksilitraisella moottorilla varustetun perusmallin rattiin. Äänimaailma noudattelee samoja säveliä, mutta ihan kierrosalueen yläpäässä mennään jopa asteen verran kireämmällä nuotilla. Ja mitä tulee perusversion suorituskykyyn, niin se on yllättää jopa enemmän kuin S-malli. Tälläkin mallilla kerkeää alle viidessä sekunnissa sataseen, eikä se häviä ajettavuudessaan tehokkaammalla veljelleen.

Porsche 718 Boxsterin molemmat versiot ovat aikaisempaa nopeampia, mutta samalla myös hienostuneempia urheiluautoja. Turbomoottoreiden myötä ne ovat menettäneet pienen osan persoonallisuuttaan, mutta vastapainona on aiempaa parempi käytettävyys. Itse en valittaisi.

718 Boxster S

Kuvat: Mikko Autio

Tuoreimmat aiheesta

Porsche