MTV Urheilun F1-toimitus listaa jokaisen ajetun osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Lewis Hamilton ratkaisi seitsemännen MM-tittelinsä ylivoimaisella tavalla Turkin Istanbulissa.
Hamilton nousi kuudennesta lähtöruudusta voittoon kaoottisessa sadekisassa. Valtteri Bottaksen pyörähtelyt ulos pisteiltä tarkoittivat suomalaisen mestaruushaaveiden lopullista romuttumista.
LUE MYÖS NÄMÄ:
Valtteri Bottas kertoi taustan karmivalle kisalleen – "Ratti ihan vinossa"
Ferrari-tähti Charles Leclerc raivostui pahemman kerran – "Olen ihan ***** idiootti"
Valtteri Bottas heitti hirtehisen vitsin vuoden 2020 surkeimmasta päivästä: "Tämä tai se, kun joku osti lepakon Wuhanissa"
Kimi Räikkönen ihmetteli vaaratilanteeseen johtanutta päätöstä – näin kilpailunjohto perusteli erikoista ratkaisuaan
TOPIT:
Lewis Hamilton
Se tunne, joka brittimestarista purkautui voiton jälkeen maalialueella, oli aito ja koskettava. Vaikka kaikista maailmanmestaruuksista tämä seitsemäs saattaa olla se kaikista helpoimmin tullut, Hamilton tuntee yhä puhdasta iloa omien rajojensa rikkomisesta. Nyt hän näytti jopa itsekin häkeltyneeltä omasta suorituksestaan. Hän on viemässä kaikki F1-ennätykset uudelle tasolle, ja tuskin mikään estää häntä ajamasta vielä paria kolmea mestaruutta lisää. Vuoden 2020 tasoerot tiivistyivät hetkellä, jolloin Hamilton ohitti Bottaksen kierroksella mestaruuden ratkaisseessa kisassa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sergio Perez
Jos tämä suoritus ei riitä Red Bullille valitsemaan meksikolaista ensi vuoden kuskikseen, talli voi saman tien unohtaa haaveensa Mercedeksen haastamisesta kahden kuskin voimin. Aika-ajossa Perez oli yllättäen kahdesta Racing Pointista hitaampi, mutta kisassa kokemus nousi vahvasti esiin. Hän kesti hyvin Max Verstappenin lähentelyt ja pystyi Hamiltonin lisäksi ainoana tuomaan autonsa maaliin täysin sileiksi kulutetuilla välikelin kumeilla.
Sebastian Vettel
Odotus palkintopallista päättyi viimein, ja millaisen hyvityksen Vettel siitä saikaan. Ferrarin molemmat kuskit toteuttivat hienosti taktiikkaa, jolla tiimi pyrki vain pysyttelemään kisassa mukana. Kun muut pyörähtelivät edestä pois, punaiset olivat yhtäkkiä kiinni palkintopallissa. Vettel käytti kärsivällisesti tilaisuutensa ja kuittasi viimeisellä kierroksella hötkyilleen tallikaverinsa Charles Leclercin ohi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Lance Stroll
Kisa valui täydellisesti Strollin käsistä, kun paalupaikka vaihtui yhdeksänteen sijaan, mutta lauantain paalupaikka todella uskaliaalla ja miehekkäällä ajolla sekä kisan kärkipaikan pitäminen yli puoliväliin asti hankalissa oloissa olivat osoituksia siitä, että kanadalaista tullut on ehkä aliarvioitua F1-kuskina. Hän on upporikkaan perheen poikana saanut kaiken haluamansa rahalla, kun taas kaikki työtä vaatinut on näyttänyt olevan vastenmielistä. Viimeinen silaus huippukuskiksi tulemiseksi on jäänyt tekemättä. Nyt Strollista nähtiin sellaista aitoa riemua ja uskallusta, jota ei hänessä ole ennen tullut esiin.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
FLOPIT:
Alexander Albon
Viimeinen juna on saattanut mennä jo aikaa sitten, mutta Albonilla oli nyt tilaisuus kerätä maasta edes pieniä kunniansa rippeitä ennen kuin joutuu lähtemään Red Bullilta. Max Verstappenin sorruttua virheeseen Albon piti hetken yllä tallinsa toiveita palkintopallista. Sitten tapahtui moka, joka jätti hänet taas kerran Verstappenin taakse seitsemänneksi. Nuoren kuskin uran ennenaikaista loppua on jo kivuliasta seurata.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Max Verstappen
Kovin paljon vahvemmin ei mennyt Red Bullin ykköskuskillakaan. Verstappen saattoi jopa uskoa liikaakin omaan sadesään ylivertaisuuteensa, jollaista myyttiä on hollantilaisen ympärille rakennettu jo vuosien ajan. Nyt auto ei kyennyt vastaamaan odotuksiin, mutta Verstappen ei uskonut hyvällä. Hän painoi väkisin Perezin rinnalle hankalassa paikassa, mikä johti noloon lopputulokseen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Valtteri Bottas
197–307. Siinä lukemat, jotka vain Donald Trump pystyisi enää kiistämään. Kausi on ollut suoraan sanottuna karmea, vaikka taustalla olisi kuinka tapahtunut edistystä aika-ajo- tai kisavauhdissa. Joka kerta, kun Bottas luulee saavuttavansa Hamiltonia, maali siirtyy taas kilometrin kauemmas. Nyt kaikki lähti toki menemään pieleen alun kolaroinnissa, jossa Hamilton vältti täpärästi osuman Renault-kuljettajilta. Bottas taas joutui tekemään väistöliikkeen, mikä johti spinnaukseen ja sitä kautta täysin toivottomaan ratin puristamiseen. Hamiltonin maltti kisansa rakentamisessa oli Turkissa aivan omalla tasollaan. Ja kaikki tiivistyy lopulta siihen, ettei Bottas pysty vieläkään varjelemaan renkaitaan samalla tavalla kuin tallikaverinsa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Charles Leclerc
Tällaisia tunnepurkauksia on kuultu monacolaiselta ennenkin. Hänen itsetuntonsa menee täysin säpäleiksi virheiden sattuessa. Onko se Leclercista johtuvaa vai Ferrarin syyttelykulttuurin luomaa painetta, että jokainen virheen tehnyt joutuu ruoskimaan itseään muiden edessä ennen kuin asiassa voidaan jatkaa eteenpäin? Palkintopallin menettäminen omalle tallikaverille saattoi kirpaista syvältä, mutta tämä itseinho oli jo aika vaivaannuttavaa kuultavaa.
Turkki
Kuskit onnistuivat vaikeissa olosuhteissa ja kuskit syyllistyivät tyhmiin virheisiin. Loppujen lopuksi viikonlopun suurin epäonnistuja oli Istanbulin kisajärjestäjä, joka päätti juuri ennen F1-viikonloppua päällystää ratansa uudelleen. Lopputulos oli kuin autot olisi laitettu ajamaan öljyllä valellulla muovikalvolla. Moni kuski odotti ikonisen kasimutkan valtavien G-voimien tuntemista, mutta sen ajamista täydellä kaasulla ei voinut kuvitellakaan edes kuivassa kelissä. ”Paskaa isolla P:llä”, kuten Lewis Hamilton asian tiivisti. Rata sinänsä kelpaisi todellakin mukaan myös ensi kauden kalenteriin.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.