Liikenneonnettomuudessa kuolleen puutteellinen toiminta ja muun liikenteen aiheuttama häiriö kaatoivat kuolemantuottamussyytteet Länsi-Uudenmaan käräjäoikeudessa.
Onnettomuus tapahtui Espoossa Turunväylällä Kilon liittymän tietämillä lokakuussa vuonna 2020, kun henkilöautoa kuljettanut mies törmäsi osittain kaistalle pysähtyneen toisen henkilöauton perään.
Pysähtynyttä autoa kuljettanut nainen kuoli onnettomuuspaikalle kaulanikaman murtumiseen ja selkäytimen vammaan. Kolaroinut mies päätyi käräjäoikeuteen kuolemantuottamuksesta epäiltynä.
Lue myös: Yksi kuoli peräänajossa Turunväylällä – toinen auto oli osittain kaistalla pysähdyksissä
Ei ehtinyt edes jarruttaa ennen kolaria
Henkilöautoa kuljettanut nainen oli pysäyttänyt autonsa osittain oikealle kaistalle ja osittain pientareelle ilmeisesti hätävilkut päällä. Syy pysähtymiselle ei oikeudessa selvinnyt, mutta poliisin tutkinnan perusteella auto oli ehtinyt olla pysähdyksissä vilkkaahkolla tiellä noin 17 minuutin ajan.
Perään ajanut mies ei kuitenkaan ollut huomannut pysähtynyttä ajoneuvoa ajoissa.
Mies puolustautui oikeudessa sillä, että hän ei ollut huomannut ajoneuvoa, koska edellä ollut, näkökentän peittänyt maasturi oli tehnyt voimakkaan jarrutuksen ja väistöliikkeen juuri ennen pysähtynyttä autoa. Riittävää turvaväliä pitänyt mies oli hidastanut ja valmistautunut kaistanvaihtoon katsomalla vasemman olkansa yli. Kääntäessään katseensa auto oli jo hänen edessään, eikä hän ehtinyt edes jarruttaa ennen kolaria.
Mies otti oikeudessa esille myös sen, ettei pysähtyneen auton merkiksi ollut jätetty varoituskolmiota, vaikka tutkinnassa selvisi auton olleen pysähtyneenä osittain tielle yli vartin ajan.
Oikeus hylkäsi syytteet
Oikeus oli samoilla linjoilla miehen kanssa, katsoen, ettei tämä voinut ennakoida tapahtunutta.
– Varoituskolmion puuttuminen ja [miehen] edellä olleen ajoneuvon kuljettajan äkillinen jarrutus ovat uskottavasti vaikuttaneet onnettomuuden aiheutumiseen. Näissä olosuhteissa [miehen] ei voida katsoa rikkoneen tieliikennelakia tai olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta, tuomiossa todetaan.
Oikeus hylkäsi vuonna 2000 syntyneen miehen syytteet liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta sekä uhrin omaisen ajamat syytteet törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
Tuomio ei ole lainvoimainen.