Tänä vuonna on määrä parantaa tai poistaa 91 tasoristeystä, kertoo Väylävirasto. Kaikkiaan vuosina 2018–2021 suljetaan kokonaan 118 tasoristeystä ja parannetaan 92:ta muuta.
Viime vuoden lopulla valtion rataverkolla oli noin 2 700 tasoristeystä. Lisäksi yksityisraiteilla arvioidaan olevan joitakin satoja tasoristeyksiä.
Vuosina 2008–2017 tasoristeysonnettomuuksissa kuoli 61 ja loukkaantui vakavasti 31 ihmistä. Viime vuosina tasoristeysturmia on sattunut 25–35 vuosittain.
Väyläviraston toimet pohjautuvat liikenne- ja viestintäministeriön marraskuussa 2017 julkaisemaan tasoristeysten turvallisuuden parantamisohjelmaan 2018–2021. Suurin yksittäinen ohjelman liitännäishanke on parhaillaan meneillään Lahden ja Heinolan välillä. Tuolla rataosuudella parannetaan 35 tasoristeystä.
Stop-merkkejä, varoitusvaloja
Tasoristeyksen poistaminen tarkoittaa sitä, että tieliikenne ohjataan alikulku- tai ylikulkusillan tai turvallisemman tasoristeyksen kautta. Tällainen ratkaisu saattaa maksaa Väyläviraston mukaan useita miljoonia euroja.
Aivan halpaa ei ole myöskään tasoristeyksen varustaminen puolipuomein. Hintalappu on tällöin yleensä 400 000–700 000 euroa.
Turvallisuutta voidaan kohentaa myös esimerkiksi parantamalla näkyvyyttä tasoristeysalueella, asentamalla pakollinen pysähtyminen -liikennemerkki tasoristeykseen, alentamalla tien tai radan nopeusrajoituksia tai asentamalla huomiovaroitusvalo tasoristeykseen.
Poisto- ja parannustoimien lisäksi Väylävirasto tarkastaa tasoristeystensä kunnon ja näkymäalueet kerran vuodessa. Viime vuonna todettiin, että 195 tasoristeykseen on asennettava pakollinen pysähtyminen -liikennemerkit. Tähän mennessä merkit on asennettu jo 194 tasoristeykseen.
Uuden hallituksen hallitusohjelmassa on varattu 22 miljoonan euron lisärahoitus vuosille 2020–2022 vaarallisten tasoristeysten poistamiseen.