Suurin osa tasoristeyksistä sijaitsee teillä, jotka johtavat yhteen taloon tai pellolta toiselle.
Viime vuosina ei ole osoitettu erillisrahoitusta yksittäisten tasoristeyksien poistoon ja parantamiseen, kertoo Liikennevirasto.
Viraston ylitarkastajan Jarmo Koistisen mukaan viimeisen kolmen vuoden aikana esimerkiksi yksittäisiin tasoristeyksiin ei ole rakennettu valolaitteita tai puomijärjestelmiä.
Liikenneviraston arvion mukaan uusi puomilaitteisto valoineen maksaa noin paikasta riippuen 10 000 – 250 000 euroa. Äänivaroituslaitteet maksavat noin 50 000 euroa. Turvallisuutta voidaan parantaa myös näkymien parantamisella. Stop-liikennemerkin pystyttäminen maksaa arviolta 1000 euroa.
Tasoristeyksiä oli Suomessa valtion rataverkossa Liikenneviraston mukaan tämän vuoden alussa reilut 2700 kappaletta. Puomit niissä oli reilussa 600:ssa, ääni ja valot 33:ssa ja varoitusvalolaitos 34:ssä. Noin 2100:ssa on vain liikennemerkit.
Tien rakentaminen tasoristeyksen kiertäväksi maksaa paljon.
Liikenneviraston mukaan korvaava tieyhteys maksaisi noin 100 000 euroa kilometriltä.
–Jos 10 kilometriä rakentaa hyväkuntoista soratietä, siitä tulee miljoonaa, sanoo Koistinen.
Onnettomuuspaikan tasoristeyksen vaarataso nousee
Koistisen mukaan eilisen Raaseporin onnettomuuspaikan tasoristeyksen vaarallisuusarvio nousee.
– Tässä tapauksessa nousee varmaan luokkaan kuusi, arvioi Koistinen.
Aiemmin risteyksen luokitus oli viisi kymmenportaisella asteikolla. Luokitus perustuu Liikenneviraston työkaluun, jolla se arvioi tasoristeyksien olosuhteita.
–Siinä otetaan huomioon esimerkiksi tien nopeus, radan nopeus, tien päällyste, keskivuorokausiliikenne, näkemät ja onnettomuushistoria.
Onnettomuuspaikalla ei ollut stop-merkkejä, puomeja tai ääni- ja valovaroituslaitteita.
Uudet keinot?
Virasto on koekäyttänyt osassa tasoristeyksiä paristoilla ja aurinkokennoilla toimivia varoituslaitteita.
Liikenneviraston hyvin karkean arvion mukaan uudella teknologian puomilaitos maksaa noin 100 000 euroa ja huomiovalojärjestelmä noin 25 000 euroa.
Koistisen mukaan Suomessa suurin osa tasoristeyksistä sijaitsee teillä, jotka johtavat yhteen tai kahteen taloon tai pellolta toiselle.
Suomen pääradoilla ei ole hänen mukaansa ole enää tasoristeyksiä.
– Helsingistä Ouluun voi mennä junalla ilman tasoristeyksiä, Seinäjoki–Oulu-välillä poistettiin viime vuonna viimeisimmät tasoristeykset.