Tutkija: Kolmas Marimekko-kohu katkaisisi kamelin selän

Marimekon tehdas Helsingin Herttoniemessä marraskuussa 2007.
Marimekon Metsänväki-kangasta tehdään Helsingin Herttoniemen tehtaalla marraskuussa 2007. Toukokuussa paljastui, että Kristina Isolan suunnittelema kuosi oli plagiaatti ukrainalaisen kansantaiteilijan työstä.
Julkaistu 15.08.2013 16:14(Päivitetty 27.09.2013 13:54)

Turun kauppakorkeakoulun dosentti Pirjo Vuokko uskoo, että kolmas plagiointikohu olisi Marimekolle liikaa. Se saisi ihmiset kyseenalaistamaan koko yrityksen moraalin.

Kamelin selkä on jo nyt notkollaan, arvioi Vuokko arvioi. Kohujen vaikutuksia pehmentää kuitenkin Marimekon vahva brändi.

– Vahva brändi on kuin väestönsuoja. Se kestää, kun sota syttyy, Vuokko sanoo.

Se, millaisia vaikutuksia plagiointimyrskyillä on Marimekon imagoon, riippuu Vuokon mukaan siitä, mistä tekijöistä Marimekon brändi ihmisten mieliin syntyy. Tietty kuluttajaryhmä liittää Marimekkoon puhtaasti esteettisiä mielikuvia. Toisille yhtiö taas edustaa suomalaista designia ja on jopa ikonisessa asemassa.

Ulkomailla Marimekkoon liittyvät mielikuvat ovat Vuokon arvion mukaan lähinnä esteettisiä ja mielleyhtymät kansallisesta ikonista puuttuvat. Silloin tällaiset mainekolhut eivät välttämättä paljoa merkitse.

– Mutta jos mielikuvaan liittyy paljon arvoja, joiden yli yrityksen koetaan kävelevän, se voi olla asiakassuhteelle lopullinen goodbye.

Vuokko huomauttaa, että verkostoituneessa maailmassa tieto leviää nopeasti ja pitkälle. Voi syntyä esimerkiksi boikotointiliikkeitä, joilla pyritään lisäämään kapuloita epäeettisyyksistä narahtaneen yrityksen rattaisiin.

Imagohaitat saattavat Vuokon mukaan ulottua myös yhteistyökumppaneihin.

– Miten sattuikin, että Finnairilla oli koneessaan juuri tämä plagioitu kuosi. Menivätkö nekin tähän halpaan?

(MTV3 - STT)

Marimekko: Kopiokohun vaikutusta brändiin ei vielä tiedetä

Marimekon tulos yhä tappiolla

Tuoreimmat aiheesta

Talous