Keskustelu Oatlyn ympärillä käy sosiaalisessa mediassa edelleen kiivaana. Kauratuotteita valmistava ruotsalaisyhtiö joutui kohun keskelle, kun yhdysvaltalainen sijoitusyhtiö Blackstone Group osti Oatlystä noin kymmenen prosenttia. Blackstonea on syytetty muun muassa Amazonin sademetsien tuhoamisesta sekä ihmisoikeuksien polkemisesta. Kysyimme asiantuntijalta, minkälaisia ajatuksia aihe herättää.
Oatly on tunnettu paitsi tuotteistaan, myös räikeästä markkinoinnistaan. Aalto-yliopiston markkinoinnin apulaisprofessori Henri Weijon mukaan Oatly on itse asettanut rimansa korkealle eettisyyden ja ekologisuuden suhteen rakentamansa brändin kautta.
– Tämä on osittain Oatlyn itsensä rakentama ansa. He ovat haastaneet muita yrityksiä kertomaan hiilijalanjälkensä ja tuoneet vahvasti esille omaa eettisyyttään. Tämä on myös osasyy Oatlyn menestykseen, joten totta kai tällainen epäkohta helposti katsotaan "synniksi", Weijo kertoo.
Lue lisää: "Tuotteet maistuvat vereltä ja ahneudelta": Vegaanien suosima Oatly joutui kohun keskelle – osaomistajaa syytetään sademetsien tuhoamisesta
Weijon mukaan tällaiset kohut saattavat helposti johtaa ylireaktioon, jos yhtiö tekee pienenkin virheen.
– Ihmiset rakastavat tarinoita, joissa sankari osoittautuu roistoksi edes osittain. Tässä tosin voi olla hieman isompikin moka kyseessä, koska jo nyt keskustelu on aiheuttanut Oatlylle mainehaittaa.
"Oatlyn brändi kasvaa niin sanotusti aikuiseksi"
Oatlyn viestintäjohtaja Linda Nordgren kertoi aiemmin MTV Uutisille pitävänsä hyvänä asiana sitä, että Blackstone Groupin rahat menevät Oatlyn kaltaisiin yhtiöihin. Weijon mukaan sijoitusyhtiöt harvemmin ajattelevat esimerkiksi vihreitä valintoja, vaan menevät raha ja menestys edellä.
Lue lisää: Vegaanien suosima Oatly vastaa osaomistajansa sademetsätoimista nousseeseen kohuun: "Hyvä, että he sijoittavat rahansa juuri meidän yhtiöömme"
– Toki somemyrskyissä on hankala arvioida, miten edustavasta otosta on kyse. Oatly on myös kasvanut jo sen verran suureksi yhtiöksi, ettei tällaiset kohut välttämättä koidu sen kohtaloksi. Voi olla, että tämä on se vaihe, kun Oatly tappaa pyhimysmaineensa ja kasvaa niin sanotusti aikuiseksi brändiksi, Weijo lisää.
Apulaisprofessorin mukaan myös kuluttajat ovat aiempaa tietoisempia yhtiöiden toiminnasta.
– Esimerkiksi 90-luvulla Nikeä ja Adidasta syytettiin lapsityövoiman käytöstä. Tuolloin he nostivat kädet pystyyn ja sanoivat, että he vain suunnittelevat tuotteita, mutta valmistus tapahtuu muualla. Nykyisin yhtiön täytyy ottaa entistä tarkemmin huomioon koko tuotantoketju.