Sometutkija Elisa Kannasto toteaa, että parin kuukauden kuluttua koittavat Yhdysvaltojen presidentinvaalit voidaan voittaa somen voimalla.
Sosiaalisen median myötä Yhdysvaltojen presidenttiehdokkaat pystyvät olemaan monessa paikassa yhtä aikaa sekä kohdentamaan viestintää haluamilleen ryhmille, Seinäjoen ammattikoulun sometutkija Elisa Kannasto toteaa.
– Somen kautta he pystyvät aika lailla lähettämään juuri sen viestin minkä he haluavat, juuri niille ihmisille keille haluavat.
Demokraattien presidenttiehdokas Kamala Harris on kampanjoinut somessa Kannaston mukaan dynaamisesti ja aitoa kampanjahurmosta painottaen.
– Harrisille vaikea asia on se, että hänellä on aika monimutkaisia teemoja ja useampi asia, joita hän haluaa tuoda esiin Trumpiin verrattuna.
Somealustoista Tiktok on erityisesti nuorten äänestäjien tavoittamiseen tärkeä työkalu.
Harris sekä republikaanien presidenttiehdokas Donald Trump käyttävät kyseistä alustaa kuitenkin hyvin varovaisesti.
– TikTok on alusta, missä äänestäjiä pystytään aktivoimaan. Yksi keskeinen asia näissä vaaleissa on myös se, ketkä saadaan rekisteröityä äänestäjiksi ja ketkä lähtevät sitten oikeasti äänestämään.
X:ssä leviää misinformaatiota
Kannasto kertoo miljardööri Elon Muskin omistaman viestintäpalvelu X:n olevan hyvin polarisoitunut alusta, jossa misinformaatio leviää.
Misinformaatiolla tarkoitetaan Sisältösekaannuksen selviytymisoppaan mukaan "epähuomiossa jaettua virheellistä tietoa". Misinformaatio on siis tahatonta, eikä pyrkimyksenä ole vahingoittaa vastaanottajaa.
Erityisesti Trump tunnettiin entisen Twitterin aktiivisena käyttäjänä sekä ennen presidenttiyttään, että sen aikana. Hän sai palveluun myös porttikiellon, mutta on kuitenkin ehtinyt tehdä jo paluun.
Musk on tunnettu Trumpin pitkäaikaisena kannattajana.
– Ihmiset huomaavat Muskin itse luukuttavan Trumpin puolesta ja hän myös levittää sellaista tietoa, mikä on Trumpin kampanjalle olennaista.
Lue myös: Reuters: Trump haluaa nimittää Elon Muskin korkeaan viekaan, mikäli hänet valitaan presidentiksi
Meemeistä on tullut osa kampanjointia
Molemmat ehdokkaat suosivat kampanjoissaan Kannaston mukaan meemejä.
– Löytyy sekä videoklippejä että luotuja kuvia, joilla halutaan luoda mielikuvia.
Kannasto toteaa, ettei yksi somealusta tule ratkaisemaan Yhdysvaltain presidentinvaaleja, vaan ehdokkaiden pitäisi pystyä hallitsemaan useampia alustoja.
Somejäteiltä on vaadittu pitkään enemmän valvontaa ja vastuuta poliitikkojen julkaisemia sisältöjä kohtaan. Samaan aikaan faktantarkistajien määrää on kuitenkin Kannaston mukaan vähennetty.
– Kyllähän siellä on puututtu siihen, miten poliittista markkinointia pystyy tekemään ja maksettua mainontaa on alettu säätelemään.
Hänen mukaansa vastuu siitä, levittääkö somenkäyttäjä misinformaatiota tai uskooko tämä siihen, jää kuitenkin käyttäjän omalle vastuulle.
Vaaleissa tullaan näkemään trollitehtaita
Trumpin astuessa presidentiksi vuonna 2017 väitettiin, että Venäjä sekaantui trollitehtaiden myötä vaaleihin.
Kannasto uskoo, että myös tämän vuoden vaaleissa tullaan näkemään vastaavaa.
– Uusia mahdollisuuksia on tullut. Jos ajatellaan, mitä tekoäly pystyy tuottamaan sekä videon, kuvien että tekstin muodossa, niin varmasti nämä otetaan mukaan kummassakin kampanjakoneistossa.