Saksan tekninen tutkimuslaitos syyttää maan hallitusta autovalmistajien vaatimuksiin taipumisesta.
Tutkimuslaitoksen mukaan paine autovalmistajien suunnalta on mahdollistanut sen, etteivät tutkijat ole voineet tarkastaa autoihin asennettuja ohjelmistoja.
Saksan hallitus harkitsee laajentavansa autoja tarkastavien puolueettomien teknisten tutkijoiden oikeuksia.
TÜV-Nord AG:n hallituksen puheenjohtaja Guido Rettig kertoi Die Welt -sanomalehdelle, että he ovat vuosia vaatineet auton ohjelmistoja yhdeksi tarkastusten osa-alueeksi.
– Valmistajat ovat väittäneet ohjelmistojen olevan yrityssalaisuuksia, Rettig kertoi lehdelle.
– Meillä ei valitettavasti ole ollut lain tarjoamaa mahdollisuutta tarkastaa autoon asennettuja ohjelmistoja, mistä johtuen tutkijamme eivät ole voineet havaita typenoksidipäästöjä manipuloivaa ohjelmistoa, Rettig lisäsi.
Saksan liikenneministeriön edustajan mukaan he ovat olleet tietoisia ongelmasta jo aiemmin.
Ministeriö on perustanut komitean, joka tutkii, onko autoihin asennettujen ohjelmistojen tarkastaminen mahdollista saada osaksi EU-lainsäädäntöä.
Reutersin mukaan Euroopan unionin maissa autovalmistajien on mahdollista valita käyttämänsä tyyppihyväksynnän tekevä viranomainen vapaasti.
Lähde: Reuters