Euroopan komissio ja Yhdysvallat suunnittelevat autojen päästömittausten kiristämistä.
Tehostamisen taustalla on autovalmistaja Volkswagenin päästöhuijaus.
– Kehitämme parhaillaan uutta rehellisempää järjestelmää Brysselissä, kertoo Saksan ympäristöministeri Barbara Hendricks maanantaina Handelsblatt-lehdessä julkaistussa haastattelussa.
Yhdysvaltain ympäristönsuojeluvirasto kertoo, että autojen päästöjä mitataan jatkossa oikeissa ajo-olosuhteissa, eikä laboratiorioissa. Virasto ei kerro autojen valmistajille, millaisia uudet tiukemmat päästömittaukset ovat.
Saksa Volkswagenille: Luottamus autoteollisuuteen palautettava
Saksan liittokansleri Angela Merkelin kansliapäällikkö Peter Altmaier vaatii Volkswagenia palauttamaan julkisen luottamuksen autoteollisuutta kohtaan.
– Meillä täytyy olla takeet, että saksalaisten valmistajien autot ovat normien mukaisia ilman mitään vilppiä, Altmaier totesi sunnuntaina Der Tagesspiegel -lehdessä.
Perjantaina Volkswagenin uudeksi toimitusjohtajajaksi nimitetty Matthias Müller kertoi, että yhtiö aikoo kehittää alan parhaimmat ja tehokkaimmat menetelmät päästömittausten noudattamiseksi.
Nimettömät virkamiehet: Erot mittaustuloksissa tiedossa vuosia
Nimettöminä esiintyneet EU:n virkamiehet kertoivat uutistoimisto AFP:lle, että eroavaisuudet laboratiorioissa ja todellisissa ajo-olosuhteissa tehtävissä mittauksissa ovat olleet tiedossa jo vuosia.
– Ymmärsimme hyvin nopeasti, että tarvitsemme luotettavamman mittausmenetelmän todellisiin ajo-olosuhteisiin, eräs virkamies kertoo.
AFP:n toisen lähteen mukaan EU tiesi ohjelmistoista, joilla voidaan muuttaa päästöjen määrää mittauksissa. EU ei kuitenkaan tiennyt näitä ohjelmistoja käytetään.
EU:n ja Yhdysvaltojen kiristyssuunnitelmista uutisoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.