Autojen yhteiskäytön yleistyminen vähentää autojen määrää Euroopassa noin 80 miljoonalla vuoteen 2030 mennessä, arvioi maanantaina julkaistu konsulttiyhtiö PwC:n tutkimus.
Mutta vaikka autojen määrä laskeekin 280 miljoonasta noin 200 miljoonaan, Euroopan tiet ovat tulevaisuudessa nykyistä ruuhkaisempia, sillä yhteiskäyttöautoilla ajetaan selvästi enemmän kuin yksityisomistuksessa olevilla.
Yhteiskäyttöautoilla ajetaan vuosittain noin 58000 kilometriä kun taas yksityiskäytössä olevalla autolla ajetaan PwC:n mukaan vain noin 13200 kilometriä vuodessa.
PwC arvioi, että tulevaisuudessa noin joka kolmas Euroopan teillä ajettu kilometri ajetaan yhteiskäyttöautolla. Sähköautojen yleistyminen ja automaattisten robottiautojen markkinoille tulo ovat tutkimuksen omiaan lisäämään yhteiskäyttöautojen suosiota.
Yhteiskäyttöautojen yleistyminen tarkoittaa myös autojen kysynnän voimakasta kasvua, sillä tiiviissä käytössä olevia yhteiskäyttöautoja täytyy vaihtaa uusiin selvästi yksityisautoja useammin.
PwC:n mukaan yhteiskäyttöautot pitää vaihtaa uusiin vajaan neljän vuoden välein, kun nykyisin henkilöautolla ajetaan keskimäärin noin 17 vuoden ajan.
Rekisteröinnit kasvavat kolmanneksella
PwC arvioi, että uusien autojen vuotuiset rekisteröintimäärät nousevat 33 prosentilla noin 24 miljoonaan autoon vuoteen 2030 mennessä.
Tutkimuksessa arvioidaan, että autoteollisuudella on edessään turbulentit ajat, sillä autonvalmistajien täytyy panostaa uusiin tuotantolaitoksiin sekä tutkimus- ja kehitystyöhön kisassa mukana pysymiseksi. Pienimmät toimijat saattavatkin PwC:n mukaan pudota kilpailusta pois tarvittavien resurssien puuttuessa.