Hajonneita auton tuulilaseja menee nykyään enemmän vaihtoon – tästä se johtuu

Tuulilasi AOP
Eniten auton laseja rikkovat talven hiekoituksessa käytettävät pikkukivet.Credit: Radharc Images / Alamy Stock Photo
Julkaistu 09.03.2025 19:05
Toimittajan kuva

Mikael Mikkonen

mikael.mikkonen@mtv.fi

Nykyautojen tuulilasit ovat herkempiä menemään rikki.

Autojen tuulilaseja vaihdetaan ja korjataan entistä enemmän. Asiasta kertoo MTV Uutisille Carglass Finlandin toimitusjohtaja Samuel Alander.

– Pitkän linjan seuranta ja vakuutusyhtiöiltä saatu indikaatio osoittavat, että pitkässä juoksussa näyttää siltä, että lasivahinkojen määrä on kasvusuunnassa.

Eniten auton laseja rikkovat talven hiekoituksessa käytettävät pikkukivet. Tuulilaseista on tullut kehityksen myötä myös entistä herkempiä kiveniskemille.

– Tuulilasit ovat ensinnäkin ohentuneet, mutta samalla myös suurentuneet. Kun lasi ohenee, se on alttiimpi rikkoontumaan, Alander kertoo.

– Ja kun lasin pinta-ala kasvaa, sen ulkopuoliselle vaikutukselle oleva pinta-ala on suurempi. Eli todennäköisyys rikkoontumiselle tai kiveniskemälle kasvaa.

Lue myös: Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti

Asennus kestää kauemmin

Nykyautojen tuulilaseihin asennetaan antureita ja kameroita, mikä on muuttanut asennustyötä.

– Siellä on oikeastaan kaksi tekijää. Tämä vaatii jatkuvaa koulutusta, eli osaavia asentajia tarvitaan yhä enemmän. Asentajia myös koulutetaan enemmän, Alander sanoo.

– Ja sitten tietenkin vaihtamiseen ja kalibrointeihin kuluva aika on entistä pidempi.

Kalibroinnilla uusi tuulilasi saadaan vastaamaan auton järjestelmien vaatimia asetuksia.

Alanderin mukaan tulevaisuus on tuomassa uusia tuulia alalle.

– Sieltä tulee paljon uutta autotekniikkaa varsinkin Kaukoidästä, ja tuulilaseja hyödynnetään yhä enemmän myös näyttönä. Näyttää siltä, että lasi on muuttumassa näyttöruuduksi.

Lue myös: Mikä saa bussin takalasin rikkoontumaan? Liikennöitsijä kertoo, mistä "lähestulkoon aina" on kyse

Liki 100 000 lasia vuodessa

Lähitapiolan autoilun palveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri vahvistaa, että autojen lasivahinkojen määrät ovat kasvussa. 

Määrät saattavat vaihdella vuosittain esimerkiksi kelin mukaan.

– Tasaisella trendillä voisi sanoa, että tuulilasivahinkojen määrä koko ajan kehittyy ja niitä tulee enemmän ja enemmän, Alaviiri sanoo.

Kasvaneen vahinkomäärän lisäksi tuulilasivakuutuksia otetaan enemmän.

– Ja meille se tietysti näkyy sillä tavalla, että meille tulee tuulilaseista näiden kahden syyn takia enemmän korvaustapahtumia.

Valtaosa korvattavista laseista on tuulilaseja, muiden auton lasien määrän ollessa hyvin alhainen. Korvattavia lasikattoja tulee vakuutusyhtiölle vastaan jonkin verran.

Vuosittain Lähitapiola korvaa hieman alle 100 000 auton lasia. Luku sisältää lasien korjaukset ja vaihdot. Tarkkaa korvausmäärä ei kerrota.

Katso myös: Millainen on sopiva turvaväli eri nopeuksilla ajettaessa?

1:41imgAutoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, mikä on sopiva turvaväli.

Lue myös: 

Moni autoilija laiminlyö tämän tärkeän tarkistuksen

Poliisi on löytänyt autoista lukuisia kiellettyjä laitteita – ihmiset yrittävät hämätä: "Kuvitellaan, ettei poliisi löydä"

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Tuoreimmat aiheesta

Auton huoltaminen