Tutkimus: Lukiolaisen oppimistuloksiin ei juurikaan vaikuta, kuinka hyvässä lukiossa hän opiskelee

Eliittilukion suorittamisella ei ole merkittäviä vaikutuksia opiskelijan oppimistuloksiin. Asia ilmenee Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen, Aalto-yliopiston ja Laboren yhteistutkimuksesta.

Korkean sisäänpääsykeskiarvon lukioissa opiskelevat menestyvät tutkimuksen mukaan opinnoissaan hyvin, mutta se selittyy pitkälti sillä, että parhaat oppilaat valikoituvat näihin lukioihin. Opiskelijat suoriutuisivat todennäköisesti yhtä hyvin myös toisessa oppilaitoksessa, todetaan tutkimusta koskevassa tiedotteessa.

Eliittilukion suorittaminen ei tutkimuksen mukaan vaikuta myöskään siellä opiskelleen tulotasoon ainakaan vielä 31–35-vuotiaana.

Hakeutuvat yliopistoon

Eliittilukion käyminen ei tutkimuksen perusteella vaikuta opiskelijan oppimistulokseen tai tulotasoon, mutta sen havaittiin vaikuttavan opiskelijan koulutustavoitteisiin.

Tällaisessa lukiossa opiskellut hakeutuu tutkimuksen perusteella todennäköisemmin yliopistoon ja vastaavasti vähemmän todennäköisesti ammattikorkeakouluopintoihin kuin opiskelija, joka suorittaa lukionsa toisessa opinahjossa.

Tutkijat arvioivat, että eliittilukion sosiaalinen ympäristö voi mahdollisesti selittää ilmiötä.

– Tulokset ovat yhdenmukaisia esittämämme mahdollisen selityksen kanssa: Eliittilukiossa opiskelulla ei ole vaikutuksia yksilön osaamiseen tai tuottavuuteen, mutta sillä on vaikutuksia koulutustavoitteisiin, Aalto-yliopiston väitöskirjatutkija Lassi Tervonen kertoo tiedotteessa.

Tutkimuksessa eliittilukioksi on määritelty lukio, jonka yleislinjan keskiarvoraja on ollut korkeimman 10 prosentin joukossa.

Tutkijat tarkastelivat vuosina 1991–1999 lukionsa aloittaneiden opiskelua ja myöhempää tulokehitystä. Tutkimukseen ei ole otettu mukaan lukioissa olevia mahdollisia erikoistumislinjoja.

Lue myös:

    Uusimmat