Applen loppuvuodesta markkinoille tuoma iPhone X sisälsi lukuisia uudistuksia, kuten etupuolen lähes täysin yläreunan lovea lukuun ottamatta kattavan näytön, sormenjälkitunnistuksen korvanneen Face ID -3D-kasvojentunnistuksen, ruostumattomasta teräksestä valmistetun rungon sekä parannellun kaksoiskameran.
Nyt Creative Strategies on tutkinut iPhone X -omistajien tyytyväisyyttä puhelimensa eri osa-alueisiin. Analyytikko Ben Bajarin on julkaissut tutkimustuloksista yhteenvedon Tech.pinions-sivustolla.
Kokonaisuutena 97 prosenttia iPhone X -omistajista oli puhelimeensa tyytyväisiä, ja jopa 85 prosenttia erittäin tyytyväisiä. Eri ominaisuuksista iPhone X:n design, nopeus, kameran kuvanlaatu, 5,8 tuuman OLED-näyttö, akunkesto kuin myös kotinäppäimen korvanneet eletoiminnot sekä Face ID -kasvojentunnistus osoittautuivat erittäin pidetyksi, sillä niihin tyytyväisiä oli yli 90 prosenttia tutkimukseen osallistuneista vastaajista.
Sen sijaan Siri osoittautui iPhone X:n heikkoudeksi. Vain 20 prosenttia iPhone X -omistajista on tutkimuksen mukaan tyytyväisiä Siriin neljän viidesosan osoittaessa pettymystään. Applen avustajapalvelua onkin kritisoitu runsaasti muutenkin liian tyhmäksi. Applen on nähty jääneen tällä osa-alueella selvästi jälkeen Googlen ja verkkokauppajätti Amazonin vastaavista palveluista. Hiljattain Apple rekrytoikin Googlen tekoälypomo John Giannandrean parantamaan muun muassa Sirin tilannetta. Nähtäväksi jää onnistuuko Apple tulevina vuosina muuttamaan Sirin heikkoudesta vahvuudeksi.
Muista iPhone X:n toiminnoista Muotokuva-kuvaustila selfie-kuvissa kaipaisi myös tutkimukseen vastaajien mielestä parantamista, sillä tyytymättömiä siihen oli kolmasosa vastaajista. Tämän ominaisuuden Apple esitteli vasta iPhone X:ssä sen syvyystarkennukseen pystyvän etukamerajärjestelmän myötä. Myös takakameralla käytettävissä olevaan Muotokuva-tilaan laajemmin tyytyväisiä oli reilut 80 prosenttia vastaajista.