Ihmiset käyttävät Facebookia eri tavoin; toisille se on kanava uutisten jakamiseen, toisille puhtaasti pelkkä yhteydenpitoväline.
Utahin yliopistossa tehdyn tuoreen tutkimuksen perusteella sosiaalisen median käyttäjät voidaan jakaa neljään eri luokkaan riippuen siitä, mitä he toiminnallaan hakevat.
Tutkijat tulivat tähän tulokseen pyydettyään osallistujia arvioimaan toimintaansa sosiaalisessa mediassa kyselylomakkeella. Vastausten perusteella he jakoivat ihmiset neljään luokkaan; suhteiden rakentajiin, tiedottajiin, selfieiden ottajiin ja ikkunashoppailijoihin.
Kuulostaako joku seuraavista tutulta?
Suhteiden rakentajat käyttävät Facebookia ja sen ryhmiä ensisijaisesti vahvistamaan ihmissuhteitaan virtuaalimaailmaa apuna käyttäen. Heille sivusto on niin sanottu ”tosielämän laajennus”, jota he voivat käyttää apuvälineenä esimerkiksi ilmaistessaan perheellään rakkautta ja huolenpitoa.
Tiedottajien motiivina ei ole kertoa uutisia itsestään vaan siitä, mitä maailmalla on meneillään. Facebook on heille ennen kaikkea tiedotusväline, jota he käyttävät tiedottaessaan merkittävistä uutistapahtumista tai asuinympäristön ongelmista. Nämä henkilöt eivät käytä Facebookia pitääkseen yhteyttä ystäviinsä tai perheeseensä.
Selfie-tyypit ovat puolestaan henkilöitä, jotka promoavat itseään Facebookin kautta. Myöskään he eivät käytä sivustoa suhteiden rakentamiseen, vaan hakevat toiminnallaan ennen kaikkea huomiota vertaisiltaan. Tutkimuksen johtaja Tom Robinsonin mukaan näiden henkilöiden arvomaailmaan sopii ajatus siitä, että mitä enemmän huomiota julkaisu saa, sitä hyväksytymmäksi he itsensä tuntevat.
Ikkunashoppailijat käyttävät Facebookia päästäkseen kurkistamaan muiden ihmisten elämään. He käyttävät sivustoa saadakseen lisätietoa esimerkiksi ihastuksestaan tai työkaveristaan.
Lähde: Independent
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.