Tv-ohjelman kulisseissa: Rallylegend – aikakone suoraan kultaiselle 1980-luvulle

Julkaistu 07.05.2015 09:52
Toimittajan kuva

Marko Terva-aho

Jouduin luovuttamaan pallini. Tosin en ihan kenelle tahansa. Markku Alén kun luotti kahdennentoista kerran ajettavassa San Marinon Rally Legend-tapahtumassa luottokartturiinsa Ilkka Kivimäkeen. Kisatilanteessa Markku luottaa Ilkkaan kuin vuoreen.
– Kun olet yli 40 vuotta työskennellyt saman kaverin kanssa, niin mitä sitä huonompaan vaihtaa, Markku kiitteli ystäväänsä, ja vinkkasi samalla minun suuntaan.
Tähän kommenttiin minulla ei ollut mitään lisättävää. Näytöt ovat kovat. Alén-Kivimäki-kaksikko on pisimpään aktiivisesti työskennellyt parivaljakko rallihistoriassa.

Ensimmäistä kertaa Teknavin historiassa pääsin tekemään reportaasia ikäänkuin vanhaan hyvään Yleisradio-aikaan. Lähdimme seuraamaan Markun ja Ilkan edesottamuksia San Marinoon, jossa kaksikolla oli puolustettavanaan kahden peräkkäisen voiton putki Legenda-kisan B-ryhmässä. Eikä ajokkina voinut olla muukaan kuin Lancia 037.
– Auton toimitti meille moottoriurheiluun erikoistunut paikallinen KeySport-niminen yritys. Ne tekee mulle kisoihin juuri sellaisen auton kun haluan, Alén kertoi taustoista.
– Osia päivitetään niin paljon kuin mahdollista. Jousitus ja jarrut nousee kovaan rooliin. Sen takia ajoin harjoituspätkän viisi kertaa läpi, että pääsen sisään autoon. Mutta kun kyseessä on vanha auto, vuodelta 1983, niin se on aina pikku kysymysmerkki tekniikaltaan. Mutta moottori on huikea, Markku jaksoi hehkuttaa.

Istuimme Markun kanssa huoltoteltalla. Dr. Alén oli vielä rento ja oma itsensä, mutta näin olemuksesta, että illalla käynnistyvä kilpailu pyöri jo mielessä.
– Onhan tämä sellainen tapahtuma, että syödään, juodaan ja puhutaan pelkkää peetä, Markku nauroi.
– Vähän tämä vanhaa miestä rasittaa, kun vapaa-aikaa ei ole hetkeäkään. Jos ei ajeta, niin sitten ollaan edustamassa. Mutta kyllä minä olen tänne ajamaan tullut, Alén vahvisti olettamukseni.
– Tämä on vähän sellainen erikoinen ralli, että ajetaan koko ajan sääntöjen ulkopuolella. Huollotkin saa suorittaa missä vaan. Vähän kuin ennen vanhaan. Mutta se mikä täällä on bonusta, ovat nämä yöllä ajettavat erikoiskokeet, Alén painotti.
– Aina täällä on pieni kaaos päällä, mutta kumma kyllä kaikki vaan toimii, Markku lisäsi ja lähti hotellille keskittymään.

Tapahtuma oli rakennettu varsin yleisöystävälliseksi. Erikoiskokeet olivat lähellä toisiaan, joten vaeltava rallikansa pääsi helposti pätkältä toiselle. Punaviinillä ja salamimakkaralla jaksoi patikoida pitkin päivää. Kymmenet tuhannet katsojat pääsivät myös huoltoalueella aivan kuljettajien ja ajokkien lähelle. Nimikirjoitukset ja kännykkäkuvat olivat tapahtuman peruskauraa. Legendakuljettajat kävelivät yleisömassojen välissä ja vaihtoivat kuulumisia. Kuin olisi palannut aikakoneella 1980-luvulle. Toimittajankin silmät jäivät tapittamaan lapsuudenajan huippukuskien käveltyä vastaan. Eräs heistä oli 74-vuotias nelinkertainen Monte Carlo-rallin voittaja Sando Munari. Housujen vetoketju auki vanha mestari jutteli omiensa parissa, vaikka ikä tuntui jo painavan Euroopan rallimestaria vuodelta 1977.
– Sandro ei enää noussut viime vuoden tapaan avajaisseremoniassa lavalle. Mutta hienoa, että asfalttikisojen taitaja jaksoi tulla taas paikan päälle, Markku ylisti Lancialla menestyksensä saavuttanutta italialaislegendaa.

Ja pääsihän Markku ja Ilkka lopulta juhlimaan kolmatta peräkkäistä voittoaan San Marinossa. Tekniikkamurheiden takia kaksikko kiilasi johtopaikalle vasta päätöspäivänä. Mutta silloin kun ei ollut ongelmia, Markun vauhti oli ylivoimaista muihin verrattuna. Yli 40 vuoden yhteistyö jatkui voitokkaana.
– Onhan meitä kysytty ajamaan legendakisoja Etelä-Afrikkaan, Keniaan ja Englantiin. Mutta ajetaan sellaisia kisoja, joista tykätään. Ja ei tehdä tätä väkisin, jotta fiilis säilyisi, 65-vuotias eläkeläinen Ilkka Kivimäki kiteytti.
Markun ja Ilkan ensimmäinen yhteinen kilpailu oli RAC-ralli 1973 Ford Escortilla. Kisasta irtosi heti kolmas sija. Ensimmäinen kansainvälisen tason voitto tuli seuraavana vuonna samalla automerkillä Walesin rallista. 1975 oli taas ensimmäisen MM-rallivoiton vuoro. Portugalin voittoa juhlittiin Fiat Abarth 124:lla.
– En mä enää näitä vuosilukuja muista, Markku vastaili.
– Kysy Vanhasen Ekiltä, se tietää minusta ja Ilkasta kaiken, tuore San Marino-mestari nauroi.

Tapahtumana Rally Legend on suurenmoinen. Jos Suomen MM-ralli ei riitä tyydyttämään rallinälkää, niin suosittelen San Marinoon matkustamista. Viime vuonna paikan päällä oli kymmenkunta meikäläistä turistia, ja täksi vuodeksi on porukkaa härmästä lähdössä enemmän kuin koskaan rallin 12 vuoden historian aikana. Ja kyllä se autojen pauke ja pärinä on ihan toista luokkaa kuin tänä päivänä. Nostalgia puree. Näkihän sen viime kesänä Hietalahdenrantaan järjestetystä Neste Oil Rally Helsinki -tapahtumasta. Mutta kolmen päivän "legenda-rallisirkuksella" olisi tilausta myös Suomessakin.

Galleria

Markku Alénin Rallylegend-toilailuja ja -kilpailua seurattiin kolmessa Teknavin tv-ohjelman yhdeksännen kauden jaksossa. Kaikki jaksot ovat katsottavissa MTV:n Katsomo-palvelusta:

Jakso 7: Rallylegendin startti & yöerikoiskokeet
Jakso 8: Stig Blomqvist & Markun kova kiri
Jakso 9: Rallylegendin päätös – voittaako Markku?

Tuoreimmat aiheesta

Autot