Viisi vuotta läheistä työelämää ja kaveruutta Markku Alénin seurassa. Ja vielä tulee uutta, ennenkuulumatonta tarinaa herran suusta, Marko Terva-aho kirjoittaa.
– Olen ollut autokauppiaanakin, rallilegenda Markku Alén yllätti Teknavin tv-ohjelman kuvaustauolla kuvaustauolla.
– Että mitä että, sönkkäsin enemmän kuin yllättyneenä.
– Kyllä, yhden kesän. Entinen HIFK:n jääkiekkoilija ja automyyjä Heikki Järn palkkasi minut joskus nuorena poikana Autotaloon.
Olin lentää tiedosta selälleni. Markku Alén autokauppiaana!? Heikki Järn oli maajoukkuetason puolustaja, joka kuului muun muassa siihen Leijona-joukkueeseen vuonna 1971. Kyseinen joukkue kukisti ensi kerran Neuvostoliiton.
– No, ei se pesti kauaa kestänyt. Heikki antoi kauniisti ymmärtää kesän lopussa, että kiitos ja näkemiin.
Kun yritin udella tarkemmin mitä tapahtui, niin vastaus oli vaitonainen.
– Se tarina oli siinä.
Teknavin tv-ohjelman yhdeksännen tuotantokauden viimeisenä testikalunamme oli historian nopein ja tehokkain Land Rover -malli, Range Rover Sport SVR. Auto oli se niin tehokas maastossa ja radalla, ettei ihmekään, että kaikkien aikojen nopein "Lantikka" on ollut itsensä James Bondin käytössä uudehkossa Spectre-elokuvassa. Mutta mitäpä Range Roverista tuumi meidän koti-Bondimme Alén 037.
– En osaa oikein sanoa, mikä tämän tyyppimerkki on, Markku ihmetteli.
– Onko tämä nyt sitten katumaasturi, maasturi vai maastoajoneuvo. Ei voi olla mikään näistä. Tällaiselle pitäisi keksi ihan oma nimensä.
Katumaasturiksi ei Range Roveria ihan hevillä uskoisi näitä tyrmääviä teknisiä tietoja katsellessa: teho 405 kW / 550 hv, vääntö 680 Nm, kiihtyvyys 0-100 km/h 4,7 s, huippunopeus 260 km/h ja kokonaishinta kaikilla herkuilla 267 181,03 €.
Haemmekin nyt Markun kanssa teiltä hyvät lukijat tukea ja vahvistusta hämmästyksellemme. Tämä auto pitää luokitella ihan omaan kategoriaansa. Keksikää siis nimiversio tälle 2010-luvun tehopakkaukselle. Jos katumaasturi-nimike ei näillä teholukemilla kelpaa enää Alénille, niin mikä? Parhaalle nimivaihtoehdolle Teknavin toimitus järjestää palkinnon. Vastaukset osoitteeseen jussi.ojala@teknavi.fi.
Onko Sport SVR:llä sitten kysyntää Suomessa? Ainakin Markku Alén uskoo siihen.
– Land Rover -kuljettajat ovat ihan oma joukkonsa. Ja kun tässä uudessa superversiossa on paljon extraa, niin merkkiuskollisia kiinnostaa ja kaupaksi menee kalleintakin versiota, Markku toteaa.
– Rangen täytyy osata nuorentaa myös asiakaskuntaansa. Lisää tehoa ja näyttävyyttä. Muistatko mitä Merzedes-Benz teki 10 vuotta sitten? Heidän mielestään asiakaskunta oli liian vanhaa, joten mallistoa nuorennettiin. Nyt nuoret ajavat Mersua. Se oli Mersulta älykäs veto, aina nuorekas testikuskimme kommentoi.
Alastaron moottorirata oli jälleen kiintopisteemme Range Rover -testissä. Mutkat olivat ehkä liiankin tiukat isomassaiselle autolle, mutta auton aggressivisuus tuli kyllä testattua. Näyttävinä yksityiskohtina mainittakoon yksi selkeimmistä näkemistäni tuulilasinäytöistä. Näet auton vauhtilukemat takapenkiltä asti. Sporttisuutta tuo myös selkeä mittaristo. Vaihdenäyttö tulee upeasti esille.
Mutta vielä piti testata maasto-ominaisuudet. Paikansimme Alastaron kulmat niin hyvin, että päätimme kuljettaa kuvauskalustomme testiradan vieressä sijaitsevalle motocross-radalle. Moottoriradan omistaja Tero Tupala oli ihmeissään.
– No, ei tällä santaradalla ole ennen ajanut kuin motocross-vehkeet.
Ei muuta kuin nokka turpeeseen. Eikä jäänyt jossiteltavaa. Asvalttikiitäjä, joka menee liukkaasti juuri siellä missä se on syntynyt – eli maastossa.
– Uskomaton auto. Tää alkaa vaan olla jo niin hienoa auto, ettei kukaan uskalla lähteä tällä enää hiekalle. Onneksi tehdäänkin nyt vaan tv-ohjelmaa, Alén kuittasi.
Niin se taas kevätkausi meni. 12 jaksoa autoja, asiaa ja poikamaista virnuilua. Lähdettiin liikkeelle Ranskan ja Saksan rajalta Bugattiin tutustuessa. Sieltä matka jatkui lumensekaisen Islannin jäätikkövaellukseen. Markku kävi voittamassa San Marinon Rallylegendin ja ihmettelimme, kuinka Porschet taittuvat Lapin maisemissa. Oli 458 Speciale, Tesla, Kontio-Sisu ja kaiken päätti hulppea Range Rover. Siis melkoinen kattaus. Mitä jäi vielä jäljelle? Paljonkin, sillä olemme jo aloittaneet kuvaukset ensi kautta varten. Autoteollisuudessa mennään niin kovaa vauhtia eteenpäin, ettei meilläkään ole aikaa pysähtyä hiljentymään.
Vauhdikkaat kiitokset ja ennen kaikkea kiitokset kaikesta palautteesta. Kyllä kansa ymmärtää hyvän tv-viihteen päälle.