Suomen kasvukeskuksissa on satojatuhansia neliömetrejä liiketilaa tyhjillään. Määrä on kymmenessä vuodessa kolminkertaistunut.
Toimitilan määrää tilastoi kiinteistöalan asiantuntija Catella, joka kerää tiedot suoraan liiketilojen omistajilta. Kun mukaan otetaan yhdeksän Suomen kasvukeskusta - Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere, Turku, Oulu, Jyväskylä, Lahti ja Vaasa - tyhjän liiketilan määrä oli vuoden toisella neljänneksellä yli 313 000 neliömetriä.
Se on yli kolminkertainen määrä verrattuna kymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen. Vuoden 2005 toisella neljänneksellä liiketilaa oli näissä kaupungeissa tyhjillään vajaat 93 000 neliömetriä.
Liiketilaa on rakennettu 2000-luvun alussa huomattavasti enemmän kuin viime vuosikymmeninä keskimäärin. Liiketilojen tyhjeneminen johtuu paitsi huonosta taloustilanteesta, myös kaupankäynnin muuttumisesta.
–Meillä on digitaalinen murros ja verkkokauppa vaikuttaa monella tavalla kauppaan, erityisesti vaatekauppaan ja muuhun erikoiskauppaan, Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala sanoo.
Kaupat muuttavat nyt entistä pienempiin tiloihin. Catella ei usko, että Suomeen ainakaan lähiaikoina rakennettaisiin uusia, entistä suurempia hypermarketteja.
–Suurimpien kauppayksiköiden osalta raja on tullut vastaan. Käyttäjätkään eivät halua enää suurempia Prismoja ja supermarketteja, vaan menevät mieluummin pieniin yksiköihin, Catella Propertyn toimitusjohtaja Erkki Hakala sanoo.
Liiketilojen tyhjeneminen on jatkunut pitkään. Pääkaupunkiseudulla on nyt tyhjillään enemmän liiketilaa kuin kertaakaan sitten vuoden 1996. Ja ennakkotietojen perusteella tyhjeneminen jatkuu.
–Suunta on huolestuttava. Kauppa ennustaa liikevaihdon laskevan ja toisaalta tiedetään, että kotitalouksien ostovoima heikkenee, toimitusjohtaja Hakala sanoo.
Ulkomaiset sijoittajat ovat kuitenkin kiinnostuneita suomalaisista liiketiloista.
–Kiinteistöt tarjoavat sijoittajalle mielenkiintoisen vaihtoehdon, koska niissä on hyvä tuotto. Erityisesti kauppaa on tehty päivittäistavarakiinteistöillä, Hakala kertoo.
Kun liiketilaa tyhjenee ja kauppa digitalisoituu, muuttaako nyt tyhjeneviin liiketiloihin koskaan kukaan?
–Tulevaisuuden kaupan voittajia ovat ne, jotka pystyvät parhaiten yhdistämään kivijalkakaupan ja digitaalisen palvelun. Jos kauppakeskuksetkin pystyvät tuomaan konseptiinsa digitaalisuutta - kuten varmasti pystyvät - niin ne pärjäävät, Kaupan liiton Pekkala sanoo.