Koronavuosi näkyy myös kauppakeskuksissa. Myynti on vähentynyt, samoin kun kävijämäärät. Osa yrittäjistä on joutunut viimeisenä vaihtoehtonaan sulkemaan liikkeensä. Lisäksi korona näkyy siinä, että liikkeiden vuokrasopimuksia solmitaan varovaisesti. Tämä selviää MTV Uutisten Suomen suuriin kauppakeskuksiin tekemän soittokierroksen perusteella.
Kauppakeskusjohtajat kertovat, että kauppakeskukset ovat pärjänneet koronan keskellä suhteellisen hyvin, mutta pandemian jatkuminen vaatii tilanteen jatkuvaa tarkkailua.
– Viime kesän jälkeen noustiin myynnin suhteen aallonpohjasta, ja tilanne on ollut staattinen sen jälkeen, kertoo tilanteesta Redin kauppakeskusjohtaja Aleksi Salminen.
Hänen mukaansa koronavuoden aikana Redissä kolme pienyritystä on ajautunut konkurssiin, ja yksi vuokralainen päätti vuokrasopimuksen kesken sopimuksen. Lisäksi neljän vuokralaisen sopimus umpeutui syksyllä, eivätkä he halunneet koronatilanteen takia uusia sopimuksia.
Samankaltaisia lukuja kantautuu muista kauppakeskuksista. Esimerkiksi Espoossa sijaitsevassa Sellossa kahden liikkeen lopettamiseen koronalla oli vaikutusta.
Vantaan Jumbossa seitsemän liikettä on lopettanut koronapandemian aikana. Kauppakeskusjohtaja Olli Lehtoaron mukaan kaikki lopettaneista liikkeistä ovat niin sanottuja ketjuliikkeitä.
– Esimerkiksi Gamestop-ketju on vetäytynyt kokonaan Suomen markkinoilta, ja Brothers ajautui konkurssiin.
Kauppakeskusyhdistys kertoo, että korona näkyi selvästi kauppakeskusten kävijämäärissä ja myynneissä viime vuonna. Kävijämäärät vähenivät yli 23 prosenttia, kun verrattiin 43 kauppakeskusta. Kokonaismyyntikin väheni 11,6 prosenttia.
Varovaisia sopimuksia
Jos kauppakeskuksissa on lopettaneita liikkeitä, on niissä myös uusia tulokkaita. Pandemiasta huolimatta Suomen Kauppakeskusyhdistyksen mukaan kauppakeskusten liiketiloista lähes 94 prosenttia oli käytössä viime vuoden lopussa.
Kaikissa soittokierroksen kauppakeskuksissa on aloittanut uusia liikkeitä viimeisen vuoden aikana.
– Selloa on pidetty houkuttavana vaihtoehtona. Viime vuonna aloitti 13 uutta liikettä ja nyt alkuvuonna avautuu kolme liikettä, kertoo Sellon toimitusjohtaja Marjo Kankaanranta.
Koronatilanteen epävarmuus on kuitenkin vaikuttanut siihen, että yritykset ovat varovaisia solmiessaan vuokrasopimuksia.
– Varovaisuutta on tullut sopimuksien pituuksiin. Esimerkiksi vuokrasopimuksia jatkettaessa jatkosopimusten pituudet ovat tällä hetkellä kahdesta neljään vuotta, kertoo Turun Hansakorttelin kauppakeskusjohtaja Timo Palviainen.
Eniten kärsivät viihde, ravintolat ja muoti
Viime vuoden aikana kauppakeskusten eri toimialoista kärsiviä ovat olleet erityisesti viihde- ja vapaa-ajanpalvelut, kahvilat ja ravintolat sekä muoti ja pukeutuminen.
– Eniten kolhuja ovat saaneet erilaisten rajoitusten piirissä olevat alat. Erityisesti viihdetoiminta kärsii rajoitusten ja sulkemisten takia, kertoo Lehtoaro.
Hän kertoo, että eri liikkeiden pärjäämisessä on isoja vaihteluja.
Muoti, erityisesti työ- ja juhlapukeutuminen, ei ole houkutellut ostajia etätöiden ja peruttujen tilaisuuksien seurauksena.
– Vaatevarastoaan ei ole tarvinnut uusia, kun ihmiset pysyttelevät kotonaan, Salminen sanoo.
Ravintolat on tällä hetkellä suljettu Suomessa kolmen viikon ajaksi. Ruoan ulosmyynti on kuitenkin sallittua.
– Parin seuraavan päivän aikana nähdään, miten ravintoloiden rajoitukset näkyvät. Noutavatko ihmiset itse ruokansa vai käytetäänkö ruoankuljetuspalveluja, kertoo Salminen.
Hänen mukaansa suuri osa ulosmyynnin katteesta menee kuljetuspalveluille.
– Melko paljon pitää ihmisten tilata ruokaa, jotta ravintolat jäävät voitolle.
Lue myös: Kolmen viikon ravintolasulku alkaa tänään – vain neljä maakuntaa on sen ulkopuolella
Lue myös: Ravintolat tuskin avautuvat sulun jälkeen normaalisti – esitys rajoituksista eduskuntaan huomenna
Isot tilat ja sijainti eduksi
Ketkä sitten pärjäävät hyvin tänä ongelmallisena aikana?
Kauppakeskusyhdistyksen mukaan kauppakeskuskohtaiset erot ovat merkittäviä sekä myyntien että kävijöiden osalta. Muita paremmin ovat pärjänneet vahvasti päivittäistavarakauppaan keskittyneet kauppakeskukset.
Tämä on huomattu Jumbossa, jossa isot tilat ja sijainti ovat olleet eduksi korona-aikana.
– Meillä on kaksi tilavuudeltaan suurta hypermarkettia ja meillä käyminen perustuu pääosin autolla käyviin, joka tällä hetkellä on houkuttavampi vaihtoehto kuin julkisilla liikkuminen, Lehtoaro sanoo.
Lisäksi varsinkin tänä talvena talviurheiluvälineitä tarjoavat urheiluliikkeet ovat pärjänneet hyvin.
– Meillä on jälleen luminen talvi ja ihmiset ovat halukkaita kokeilemaan uudenlaisia harrastuksia, Lehtoaro kertoo.