Aalto-yliopiston markkinoinnin professori Pekka Mattila on kuollut 45-vuotiaana. Ylen mukaan Mattila kuoli äkilliseen sairauskohtaukseen.
Pekka Mattila väitteli valtiotieteiden tohtoriksi Helsingin yliopistosta ja suoritti Executive MBA -tutkinnon London Business Schoolissa. Hän julkaisi useita teoksia johtamisesta sekä strategisesta markkinoinnista ja myynnistä.
Mattila nimitettiin markkinoinnin professoriksi noin vuosi sitten. Aiemmin hän toimi Aalto-yliopistossa työelämäprofessorina. Ennen yliopistouraa Mattila työskenteli muun muassa finanssialalla.
Vaikutti monessa roolissa
Mattila toimi hallituksen puheenjohtajana tai hallituksen jäsenenä useissa yrityksissä ja organisaatioissa, kuten Suomen Kansallisgalleriassa. Vuosina 2009–2017 hän toimi Helsingin juhlaviikoista vastaavan säätiön hallituksen puheenjohtajana.
Aalto-yliopisto kertoo muistokirjoituksessaan, että Mattila konsultoi ja valmensi urallaan satoja yrityksiä. Mattila oli aktiivinen yhteiskunnallinen keskustelija ja esiintyi usein mediassa.
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun dekaanin Timo Korkeamäen mukaan Mattila vaikutti Aalto-yliopiston menestykseen monessa roolissa.
– Pekka oli aktiivinen ja näkyvä yhteiskunnallinen keskustelija, joka osasi tehdä tutkimuksesta ymmärrettävää. Hän toimi markkinoinnin professorin työn ohella erittäin pidettynä kouluttajana ja yritysjohdon valmentajana, sanoo Korkeamäki muistokirjoituksessa.
Korjattu Mattilan titteli klo 15.38. Hän työskenteli aiemmin työelämän professorina, mutta viimeisin titteli oli markkinoinnin professori.