Työsuhdepolkupyörät yleistyneet kovaa tahtia: Tämä ominaisuus mukana yhä useammassa pyörässä

Suomessa on voinut jo kahden vuoden ajan hankkia työsuhdepolkupyörän. Kyse on työntekijän omaan käyttöön tulevasta pyörästä, jonka työnantaja hankkii. Etu voidaan tarjota palkan päälle tai vähentää palkasta.

Suomen Työsuhdepyörä Oy:n toimitusjohtaja Magnus Liljestrand kertoo Huomenta Suomen haastattelusssa, että kun yritys tarjoaa kyseistä etua, niin siitä muodostuu työntekijälle verotusarvoa. Yritys pystyy määrittelemään, miten tämän edun haluaa tarjota. 

– Pääsääntöisesti yritykset lähtökohtaisesti tarjoavat sen niin, että veroetu menee työntekijän palkasta. Käytännössä se menee niin, että kun maksimi on 1200 euroa vuodessa, niin jos työntekijällä on verotusarvo täten 100 euroa kuukaudessa, niin siitä sadasta eurosta hyöty on hänen oman veroprosenttinsa verran, Liljestrand kertoo.

Toiminnanjohtaja Matti Hirvonen Pyöräkuntien verkostosta kertoo, että todellista hyötyä pohtiessa työntekijä saa hyvän fillarin, joka on huoltovapaa. 

– Mitä nyt asiaa on ehditty selvittää, niin se kannustaa isosti työmatkaliikkumiseen ja pyöräilyyn ylipäätään. Työnantaja saa siitä todennäköisesti hyvinvointia lisättyä työntekijöiden keskuudessa ja työntekijälle se on erittäin mukava kannustin, Hirvonen kertoo.

Hirvonen jatkaa, että jotkut työpaikat kokevat työsuhdepyörän olevan esimerkiksi rekrytoinnissa valttia. 

– Yrityksethän ovat lähteneet tätä alun perin ensisijaisesti tarjoamaan, mutta nyt on jo aika paljon kuntia mukana. Muutaman pienemmän kunnan ihmiset ovat sanoneet, että se on tapa houkutella työntekijöitä, Hirvonen kommentoi.

Työsuhdepyörä kaikenlaiseen pyöräilyyn

Liljestrand toteaa, että työsuhdepolkupyörää voi käyttää työmatkojen lisäksi myös muuhun pyöräilyyn.

– Aika paljonhan sitä käytetään työmatkoihin. Mutta kun tämä on ihan siviilikäyttöönmyös, niin jokainen saa valita juuri sellaisen pyörän kuin itse haluaa. 

Liljestrand kertoo, että työntekijät saavat itse hallinnoida koko prosessia sen jälkeen, kun työnantaja tarjoaa kyseisen edun.

– Eli työntekijä valitsee, että koska olisi mahdollinen hetki ottaa itselleen työsuhdepyörä ja mistä hän haluaa sen valita. Hän itse valitsee, koska pyörä on hyvä viedä huoltoon ja mihin hän haluaa viedä sen huoltoon. Kun sopimus on päättymässä, työntekijä voi itse valita, palauttaako hän pyörän vai haluaako lunastaa sen itselleen ja jatkaa temmeltämistä sen kanssa tai ottaa uuden sopimuksen.

Hirvosen mukaan Suomessa oli viime vuoden lopulla 40 000 työsuhdepyörää. 

– Määrä yli tuplaantui edellisvuoteen verrattuna ja nyt odotellaan tämän vuoden tilastoja innolla. Mutta kaikki merkit viittaavat siihen, että kasvuvauhti on aika huimaa. Kyllä veroetu on tuonut sen ison buusterin tähän.

Liljestrandin mukaan pyörän valinnassa ollaan kovaa vauhtia kallistumassa sähköavusteisten pyörien suuntaan. 

– Varmasti tulevaisuudessa sähköavusteisuus tulee olemaan se, joka on lähes jokaisessa pyörässä, Liljestrand toteaa.

Lue myös:

    Uusimmat