Työterveyslaitos on julkaissut uuden työuupumuksen liikennevalomallin, joka auttaa työuupumusriskin tunnistamisessa.
Menetelmä ottaa huomioon neljä työuupumuksen oiretta, jotka ovat krooninen väsymys, henkinen etääntyminen työstä, kognitiivisen toiminnan häiriöt sekä tunteiden hallinnan häiriintyminen.
Raja-arvoihin perustuva malli tulee Työterveyslaitoksen mukaan tarpeeseen, sillä tutkimuksen perusteella noin joka neljäs työssäkäyvä suomalainen kokee työuupumusoireilua.
– Työuupumus on ollut sitkeä ongelma suomalaisessa työelämässä, ja usein työuupuneet ja heidän esihenkilönsä ja työtoverinsa kertovat, etteivät he ole ajoissa tunnistaneet oireita. Nyt käytettävissä on luotettava ja maksuton menetelmä työterveyshuoltojen käyttöön ja myös suoraan työpaikoille kuormittuneiden työyhteisöjen tunnistamiseksi, Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Jari Hakanen sanoo tiedotteessa.
Lue myös: Työelämästä pois ja huvittelemaan jo nelikymppisenä? Tässä on kyse "firettämisessä"
Liikennevalon värit kertovat työuupumusriskin tasosta
Liikennevalomallin julkaisemisen yhteydessä Työterveyslaitos julkaisee myös menetelmän luotettavuutta tarkastelevan ja käyttöön opastavan käsikirjan.
Siinä esitellään työuupumuksen liikennevalomalli, jossa punainen alue on merkki todennäköisestä työuupumuksesta, keltainen alue kohonneesta työuupumisen riskistä ja vihreä alue siitä, että työuupumusoireita ei ole.
Eri alueet määrittyvät hankkeessa määriteltyjen raja-arvojen mukaan.
Lue myös: Lapset, uravalinta, hypergamia ja tasa-arvon paradoksi – tästä johtuu sukupuolten palkkaero
– Eri tavoin tarkasteltuna uusi menetelmä osoittautui luotettavaksi. Se oli oletetun mukaisesti selvässä yhteydessä työn kuormitustekijöihin, kuten liialliseen työn määrään ja toisaalta työn erilaiset voimavarat, kuten hyvä johtaminen ja toimivat työtoverisuhteet olivat siihen käänteisessä yhteydessä, sanoo erikoistutkija Janne Kaltiainen tiedotteessa.
8:44