Tämä auto tulee tekemään jonkun vielä todella iloiseksi, mutta uskallamme väittää, että se joku et ole sinä – vaan ehkä Batman.
Ranskalainen Bugatti on ryhtynyt testaamaan La Voiture Noire -nimeä tottelevaa ainutlaatuista hyperautoa. Ainutlaatuista voi tässä tapauksessa käyttää ihan sanan varsinaisessa merkityksessä, sillä La Voiture Noirea – "mustaa autoa" – tullaan valmistamaan vain yksi ainoa kappale.
Bugatti ei ole mikään halpismerkki muutenkaan, sillä sen sarjatuotantoautotkin kustantavat miljoonia. Ei siis ole ihme, että tämä haute couture -luomus on kalliimpi kuin yksikään aiempi Bugatti. Itse asiassa La Voiture Noire on historian arvokkain uusi auto peräti 11 miljoonan euron verottomalla hinnallaan.
Auton on ostanut ilmeisen varakas Bugatti-harrastaja, sillä hänen kerrotaan maksaneen autosta veroineen hieman alle 19 miljoonaa dollaria eli runsaat 15 miljoonaa euroa.
Lue myös: Jos rahasi eivät riitä Bugatti Chiron Sportin ostamiseen, voit liisata sen täysin poskettomalla kuukausimaksulla – älä pyörry käsirahaa maksaessasi
Taannoin uutisoitiin, että auton ostaja olisi ranskalaisvalmistajan tuotoksiin mieltynyt portugalilaisfutari Cristiano Ronaldo, mutta tämä tieto paljastui nopeasti ankaksi.
Testit käynnissä
Bugatti julkaisi pari päivää sitten Twitter-tilillään otoksia radalla kiitävästä La Voiture Noiresta.
Twiitin mukaan auton kehitystyöhön on uponnut peräti 65 000 työtuntia. Yhdysvaltalaisen The Drive -julkaisun mukaan auton odotetaan valmistuvan lähiviikkojen aikana.
Katso yhtiön twiitti ja kuvat alta.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
1 500 hevosvoimaa
La Voiture Noire pohjautuu monen muun erikois-Bugattin tapaan Chironiin, mutta tämän uniikin auton tapauksessa muotoilussa on nähty hieman ylimääräistä vaivaa, ja lopputulos onkin hatunnosto legendaariselle 1930-luvun Type 57 SC Atlanticille, jota sitäkin valmistettiin vain neljä kappaletta.
Konehuoneesta löytyy Chironista tuttu mylly, jonka 16 sylinteriä on aseteltu kauniiseen W-muodostelmaan. Hevosvoimia 8,0-litraisesta moottorista otetaan irti tutut 1 500 kappaletta, vääntöä 1 600 newtonia, ja nollasta sataan niitataan 2,5 sekunnissa. Huippunopeutta piisaa 420 tuntikilometrin edestä, kuten Chironissakin.
Lue myös: Viiden miljoonan euron Bugatti Divo on kuulemma ihan yhtä helppo ajettava kuin Volkswagen Golf – sopisi vaikka kauppakassiksi
Lähteet: Bugatti, The Drive