Taksimarkkinoiden vapautumisen koetaan heikentäneen taksin saatavuutta enemmän pienillä paikkakunnilla kuin suurilla.
Mitä pienemmästä paikkakunnasta on kyse, sitä useammin kokemus on, että taksilain uudistus on heikentänyt saatavuutta. Tämä käy ilmi Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tiistaina julkistetusta selvityksestä, jotka pohjaavat suomalaisille tehtyihin kyselyihin.
Alle 30 000 asukkaan kunnissa noin kaksi viidestä vastaajista kokee, että taksimarkkinoiden vapauttaminen on heikentänyt taksin saatavuutta. Kaikissa kaupunkiryhmissä suurin osa kuitenkin kokee, että markkinoiden vapauttaminen ei ole tuonut muutosta saatavuuteen.
Pääkaupunkiseudulta löytyy hintatasoon tyytymättömimmät kuluttajat. Noin puolet on sitä mieltä, että taksin hintataso kotipaikkakunnalla on joko melko kallis tai erittäin kallis. Taksimarkkinoiden vapautuminen ei suomalaisten mielestä ole kuitenkaan merkittävästi vaikuttanut taksien hintoihin kotipaikkakunnalla.
Vuonna 2018 toteutettu uudistus henkilöityi pitkälti Juha Sipilän (kesk.) hallituksen liikenne- ja viestintäministeriin Anne Berneriin (kesk.).
Turvallisuuden kokemus heikentynyt
Tilastokeskuksen mukaan hinnat ovat nousseet selkeimmin Etelä-Suomen kasvukeskuksissa. Muualla taas hinnat ovat pysyneet enemmän tai vähemmän vakaina.
Traficomin mukaan kyselytutkimuksissa on havaittu jonkinasteista koetun turvallisuuden heikkenemistä lakiuudistuksen jälkeen. Se liittyy useimmiten pelkoon ryöstöhinnoittelusta ja kokemukseen liikenneturvallisuuden heikentymisestä.
– On tilanteita, joissa etenkin ikäihmiset eivät uskalla matkustaa taksilla, kuvaili liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka STT:lle.
Poliisin tietojen valossa vuodesta 2018 ei ole kuitenkaan tapahtunut merkittävää muutosta taksimatkojen turvallisuudessa.