Luottamus taksialaan on heikentynyt, kertoo taksisovellus Valopilkun teettämä tutkimus.
Yli puolet suomalaisista, 52 prosenttia, sanoo luottamuksensa taksialaan huonontuneen viimeisen muutaman vuoden aikana, selviää taksisovellus Valopilkun teettämästä kyselytutkimuksesta.
Taksijärjestelmästä tuli uudistuksen myötä käyttäjän kannalta "äärettömän" sekava, myöntää Suomen taksiliiton Timo Koskinen.
– Käyttäjän täytyy tietää entistä enemmän taksin käytöstä, jotta se onnistuu helposti, Koskinen toteaa.
Luotettavana alaa pitää enää 41 prosenttia kaikista vastaajista. Mielikuvaa on huonontanut erityisesti epäselvä hinnoittelu ja kuljettajien heikko ammattitaito, kuten olematon aluetuntemus.
– Ei löydetä perille tai on muuta kommervenkkia, joka aiheuttaa lisäkustannuksia, sanoo Valopilkun toimitusjohtaja Jari Kantonen.
– Muutamat alalle tulleet taikka alalla olevat yrittäjät ovat käyttäneet tilannetta hyväkseen ja käyttävät hintoja, jotka ovat aivan kohtuuttomia, Taksliiton Koskinen myöntää.
Kielitaidon puute on ongelma
Taksiliiton Koskisen mukaan kesän 2018 jälkeen Suomessa on myönnetty 35 000 uutta taksilupaa. On selvää, että lupia on myönnetty myös sellaisille henkilöille, joiden kielitaidon puute estää sujuvan kommunikoinnin, Koskinen toteaa.
– Eihän taksikuljettajan tarvitse olla viimeisen päälle kielitaitoinen, mutta edes sen verran, että kaikkien kanssa auttavasti pystyisi kommunikoida, Koskinen jatkaa.
Valopilkun teettämässä tutkimuksessa kysyttiin myös, mitkä tekijät auttaisivat luottamuksen parantamisessa. Tiukemman sääntelyn (63 %) lisäksi eniten toivottiin yhtenäisempää ja selkeämpää hinnoittelua (59 %) sekä parempaa avoimuutta kyyteihin liittyen (41 %).
Myös mahdollisuus vaikuttaa kuskin ja auton valintaan (33 %) ja kyydin julkiseen arviointiin matkan jälkeen (25 %) olivat toivottuja ominaisuuksia.
Merkittävä osa ongelmista tulee vastaan silloin, kun taksi otetaan niin sanotusti lennosta, sanoo Valopilkun Kantonen.
Valopilkun kyselyyn osallistui tuhat 18–75-vuotiasta suomalaista.