Uber-kuskien "oksennushuijaukset" käyvät kalliiksi asiakkaille – "He ovat suunnitelleet tämän hyvin"

0:22img
Julkaistu 27.07.2018 10:14

Ville Järveläinen

Uberia käyttäneet amerikkalaisasiakkaat ovat kohdanneet ikävän yllätyksen katsottuaan luottokortiltaan tehtyjä veloituksia. Lyhyistäkin matkoista on nopeasti kertynyt satojen dollareiden kustannukset epärehellisten kuljettajien vuoksi.

Pääkuvan video

Poliisin video ei herkille: Nainen kuoli Uberin robottiauton alle 

Kyytipalvelu Uberin asiakkaat muun muassa Yhdysvalloissa ovat tehneet useita valituksia epärehellisistä kuljettajista. Monien valitusten taustalla on ollut "auton siivoamisesta" perittävä lisämaksu, joka on helposti moninkertainen itse matkan kustannuksiin nähden.

Ongelmana ovat kuljettajat, jotka ovat itse sotkeneet autoa sisältä esimerkiksi oksennusta muistuttavalla aineksella ja tämän jälkeen ottaneet valokuvia "todisteeksi" siitä, että asiakkaalla on käynyt valitettava vahinko. Todellisuudessa auto on ollut puhdas asiakkaan jäätyä pois kyydistä.

Miami Herald -sanomalehden mukaan Uber pitää kuljettajien ottamia valokuvia riittävänä todisteena siitä, että nimenomaan asiakas olisi vahingon takana. Kuljettajilla on oikeus periä 80–150 dollarin lisämaksu auton siivouksesta.

Uber kommentoi El Nuevo Heraldille, etteivät he pysty kertomaan tarkkoja arvioita huijausten lukumäärästä. Yhtiö kuitenkin vakuutti, että useimmiten siivousmaksut ovat aiheellisia. Uberin mukaan se aikoo myös puuttua asianmukaisesti havaitsemiinsa huijauksiin.

Kaksi kuljettajaa huijasi samana iltana

Yksi oksennushuijauksen kohteeksi joutuneista asiakkaista on miamilainen William Kennedy. Hän kertoo matkustaneensa eräänä iltana kahdesti Uberin kyydissä, ja molempien matkojen hinta jäi alle 20 dollarin. Seuraavana päivänä hän sai sovellukseensa ilmoituksen, että hän olisi oksentanut kumpaankin autoon. Lasku oli 300 dollaria.

– Kyseessä oli kaksi eri kuljettajaa, jotka molemmat huijasivat minua. He ovat suunnitelleet tämän hyvin, Kennedy sanoo.

Toinen miamilainen, Andrea Pérez, kertoo saaneensa niin ikään aiheettoman siivouslaskun. Hän otti välittömästi yhteyttä Uberiin kertoen, että hän oli yksin ja täysin selvinpäin. Hänelle näytetyssä kuvassa olleen vahingon aiheuttaminen oli naisen mukaan täysin mahdotonta.

– Jokainen vastaanottamani sähköposti tuli eri asiakaspalvelijalta, ja kaikki kallistuivat aina kuljettajan puolelle.

Pérezin luottokorttiyhtiö suostui palauttamaan rahat, mutta tämän jälkeen Uber sulki naisen tilin.

Tuoreimmat aiheesta

Taksit