Oman vakuutuksen ehdot kannattaa selvittää etukäteen siltä varalta, että autoreissulla ulkomailla kolisee.
Moni kesälomalainen suuntaa autolla Eurooppaan. Samalla tien päällä sattuvat haverit ovat lisääntyneet, kertoo vakuutusyhtiö If.
Esimerkiksi hinaustarve ulkomailla on kasvanut. Apua kaivataan erityisesti heinäkuussa.
– Auto on poikkeuksellisen rasituksen alla, kun ajetaan pitkiä matkoja kovilla nopeuksilla, auto täyteen pakattuna ja usein vielä korkeassa lämpötilassa, kertoo autovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius Ifistä.
Jos autoa kuljettaa ulkomailla joku muu kuin auton omistaja, mukana tulee olla valtakirja auton käyttämisestä ulkomailla. Jos auton omistaa rahoitusyhtiö, valtakirja pyydetään sieltä.
Lue myös: Tällaisiin ongelmiin suomalaiset ulkomailla joutuvat – kolme tyypillistä tilannetta
"Esimerkiksi Keski-Euroopassa monet korjaamot ovat suljettuina heinä-elokuussa"
Tyypillinen suomalaisen automatkakohde on Norja, Ruotsi tai Viro, mutta muuallakin reissaillaan. Suomessa autoasioitaan hoitelemaan tottuneelle voi tulla yllätyksenä, etteivät asiat välttämättä suju samaan malliin.
– Aikakäsitys ja toimintatavat ovat erilaisia. Esimerkiksi Keski-Euroopassa monet korjaamot ovat suljettuina heinä-elokuussa. Korjaamot haluavat usein maksun jo etukäteen, joten luottokortilla on hyvä olla katetta yllättävien kulujen varalta, kuvaa Roselius.
Vuokra-autoakaan ei vilkkaana lomakautena välttämättä löydy heti.
Ennen lomaa kannattaa tarkistaa, että omassa ajoneuvossa on paperisena mukana rekisteröintitodistuksen tekninen osa. Sen saa Traficomin sivuilta tai katsastustoimipisteestä. Joihinkin maihin tarvitsee kansainvälisen ajokortin, joka tilataan Autoliitosta. Entä onko auto huollettu, ja löytyykö takakontista vararengas ja muita tarpeellisia varusteita?
Sähköautolla matkailevien kannattaa perehtyä etukäteen kohdemaan latausoperaattoreihin. Puhelimeen kannattaa ladata valmiiksi mahdollisesti tarvittavat sovellukset.
"Jos joutuu kolariin ulkomailla, usein kannattaa..."
If neuvoo myös tulostamaan kaksi kansainvälistä vahinkoilmoituslomaketta mukaan matkalle. Esimerkiksi kolarin sattuessa lomakkeen voi täyttää toisen osapuolen kanssa saman tien. Näin voi varmistua siitä, että on toisen kuskin kanssa yhtä mieltä tapahtuneesta.
Kuviakin kannattaa ottaa, myös toisen kuskin autosta ja sen rekisterinumerosta.
Ifin mukaan suomalainen liikennevakuutus on automaattisesti voimassa Pohjoismaissa, EU- ja ETA-maissa sekä Sveitsissä ja Liechtensteinissa.
Omat vakuutusehdot kannattaa myös tarkistaa ennen reissua; onko vakuutus esimerkiksi voimassa juuri valitussa matkakohteessa, ja mitä kaikkea vakuutus korvaa?
Yleensä matka tyssää tekniseen vikaan, joka ei Ifin mukaan ole vakuutuksesta korvattava asia.
– Jos joutuu kolariin ulkomailla, usein kannattaa käyttää omaa kaskovakuutusta, vaikka vastapuoli olisikin aiheuttanut vahingot. Suomalainen vakuutus korvaa ulkomailla syntyneet vahingot yleensä ulkomaista liikennevakuutusta nopeammin ja helpommin, Roselius sanoo.
Jos vahinko korvataan vakuutuksesta, vakuutusyhtiö voi antaa korjaamolle maksusitoumuksen. Ennen korjauksen aloittamista kannattaakin aina olla yhteydessä vakuutusyhtiöön.
– [Siten] säästyy usein monelta murheelta.
Ifin mukaan vakuutusyhtiön kanssa asiointia matkalla ei tarvitse jännittää, sillä kaikilla EU-maissa toimivilla liikennevakuutusyhtiöillä on Suomessa korvausedustaja. Korvausedustaja hoitaa vahingon käsittelyn, jos liikenteessä sattuu vahinko toisessa EU-maassa. Oikean korvausedustajan löytää Liikennevakuutuskeskuksen korvausedustajarekisteristä.
Katso myös: Osaatko tulkita auton vikavaloja? Tätä mittaristoon syttyvät symbolit tarkoittavat!
2:18