Suomen imago laahaa muiden Pohjoismaiden jäljessä. Ulkoministeriöstä kerrotaan, millaisena maamme näyttäytyy ulkomaalaisille.
– Suomi nähdään ulkomailla yleensä yhteiskunnallisena osaajana. Varsinkin koulutusosaamisemme on kestoaihe, ulkoministeriön julkisuusdiplomatian yksikön päällikkö Timo Heino sanoo.
Joskus myös erilaiset yksittäiset aiheet, kuten eukonkanto, nousevat uutisiin.
– Tänä vuonna suurin aihe on ollut Helsinki designpääkaupunkina. Se on poikinut kaikkialla maailmassa paljon hienoa julkisuutta. Suomalaisen muotoilun hyvä maine on entisestään vahvistunut, Heino sanoo.
Tähdet puuttuvat
Suomalaisista ihmisistä eniten huomiota keräävät eräät urheilijat ja taiteilijat.
– Suomessa ei ole esimerkiksi Ruotsiin verrattuna kovin paljon kansainvälisesti tunnettuja henkilöitä. Meiltä puuttuvat maailmanluokan pop-tähdet ja kuninkaalliset.
– Kansainvälisesti kaikkein tunnetuimmat suomalaiset ovat edelleen Jean Sibelius ja Alvar Aalto. Nykysuomalaisista Martti Ahtisaari ja Linus Torvalds ovat olleet eniten esillä, Heino sanoo.
Eläinhahmoista Angry Birdsit ovat tulleet tunnetuiksi.
Kouluampumiset horjuttaneet imagoa
Heino kertoo, ettei Suomesta ole viime aikoina puhuttu ulkomailla kovin negatiivisesti.
– Mutta kyllä sellaistakin uutisointia väistämättä tulee. Maakuvatyökin voi perustua vain siihen, millainen maa tosiasiassa on.
Imagoa ovat horjuttaneet kouluampumiset.
– On maakuvankin kannalta huolestuttavaa, jos sellaisia uutisia alkaa tulla jonkinlaisella jatkuvuudella. Toistaiseksi kouluampumisiin on suhtauduttu ulkomailla hieman epäuskoisesti – "että Suomessakin voi käydä tuollaista, vaikka siellä on niin hyvät koulutus- ja sosiaalitukijärjestelmät", Heino selittää.
Muista Pohjoismaista jäljessä
Vaikka ulkomaalaisten mielikuvat Suomesta ovat edelleen varsin hyvät, Heinon mielestä parannettavaa on.
– Mielikuvat ovat heikompia kuin todellisuus. Vaikka sijoitumme jatkuvasti erilaisissa vertailuissa maailman parhaiden maiden joukkoon, mielikuvatasolla tulemme muista Pohjoismaista jäljessä.
Heino löytää tähän kaksi syytä.
– Ammattimaiset toimijat, jotka rakentavat maan imagoa, ovat työskennelleet hajanaisesti eri organisaatioissa. Yhteistyötä ollaan nyt tiivistämässä hallituksen käynnistämässä Team Finland -hankkeessa, jonka tavoitteena on edistää yritysten kansainvälistymistä, vientiä ja Suomi-promootiota, Heino sanoo.
– Toiseksi, me suomalaiset olemme luonteeltamme liian vaatimattomia. Voisimme kaikki tuoda vahvuuksiamme rohkeammin esiin. Niin muutkin maat tekevät.
Studio55.fi/Piia Simola
Näin Suomesta puhutaan Pohjoismaissa ja Virossa – Rasisteja revontulien varastajia?
Asiantuntijan 5 vinkkiä – Näin luet kirjan hetkessä!
Ahmi romaani aamiaispöydässä: Näin voit lukea jopa 10 kertaa nopeammin!
Laittaisitteko revontulet päälle? Nämä ovat turistien hassuimmat kysymykset Suomesta
Näin ulkomaalaiset vieraat aiheuttavat hämminkiä suomalaishotelleissa
Helsinki ulkomaalaisen silmin: Nämä ovat pääkaupungin "kahjoimmat" turistinähtävyydet?
Tiesitkö? Kaikki nämä merkittävät keksinnöt ovat suomalaisia!
Oho! Tämäkö muka on Euroopan ahkerin kansa?
Kansainvälinen naistähtemme: Suomi on macho ja mustavalkoinen maa
Tältä näyttää Suomi chileläisen silmin
Turistien yllättävä suosikkikohde: Tämä erikoisuus pitää helsinkiläistenkin kokea!