Unilever aikoo poistaa 200 tuotteestaan latautuneen sanan "normaali". Muutoksen taustalla vaikuttavat kuluttajien asenteet.
Unilever, yksi maailman suurimmista päivittäistavarayrityksistä, aikoo poistaa sanan "normaali" mainoksistaan ja tuotepakkauksistaan kaikkialla maailmassa. Unilever kertoo asiasta verkkosivuillaan.
Sana "normaali" poistuu BBC:n mukaan kaiken kaikkiaan 200 kosmetiikkatuotteesta ensi vuoden aikana. Jättiyrityksen tunnettuja merkkejä ovat esimerkiksi Axe, Dove, Pepsodent, Rexona, Sunsilk ja TRESemmé.
Jatkossa esimerkiksi aiemmin "normaaleille tai kuiville" hiuksille tarkoitetussa sampoossa lukee "kuiville ja vahingoittuneille" hiuksille.
Unileverin mukaan muutoksella on tarkoitus käydä haitallisten normien ja stereotypioiden kimppuun sekä laajentaa kauneuden käsitettä.
Lue myös: Kansalaisaloite hakee muutosta monia ihmetyttäneeseen ikuisuuskysymykseen: "Miksi naisten pitäisi maksaa hiustenleikkuustaan enemmän?"
Taustalla halu välttää boikotit?
Kauniiden ajatusten lisäksi muutoksen taustalla saattaa vaikuttaa viime vuonna rasisminvastaisen mielenosoitusten sivuseurauksena syntynyt kohu ihoa vaalentavista tuotteista. Koska kuluttajat ovat yhä valveutuneempia sosiaalisista ongelmista, on suurten yritysten oltava varovaisia välttääkseen kritiikin ja boikotit.
Viime vuonna Unilever muuttikin ihoa vaalentavan "Fair and Lovely" -voiteen (suom. vaalea ja ihana) nimeksi "Glow and Lovely" (suom. hehkuva ja ihana). Ihoa vaalentavien tuotteiden myyntiä kuitenkin jatkettiin vetoomuksista huolimatta. Vaaleampaa ihoa lupaavat tuotteet ovat erityisen suosittuja Aasiassa.
"Normaali on latautunut termi"
Unileverin mukaan muutoksen taustalla on kysely, johon vastasi 10 000 ihmistä yhdeksästä maasta.
Seitsemän kymmenestä vastaajasta kertoi, että kosmetiikkatuotteiden pakkauksissa lukevalla sanalla "normaali" on negatiivinen vaikutus ihmisiin. Erityisesti nuorten aikuisten korvaan "normaalius" särähti.
– Normaali on latautunut termi, koska se merkitsee, että on olemassa "epänormaali" eikä se kuvaa mitään, Roshida Khanom brittiläisestä Mintel-markkinatutkimusyrityksestä sanoo BBC:lle.
Kyselyn mukaan kosmetiikka-alan koetaan määrittelevän normaaliutta ja se voi saada ihmiset tuntemaan olonsa ulkopuolisiksi. Alan olisikin tärkeää laajentaa kauneuden käsitettä, seitsemän kymmenestä vastaajasta sanoi.
Lue myös: Ilta- vai aamusuihku? Asiantuntijat kertovat, kumpi kannattaa
Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.
Lähteet: Unilever, BBC, News.au.com